ارزیابی میزان دقت جداسازی تصاویر دو ماده حاجب مختلف به صورت همزمان از بافت پستان با استفاده از تکنیک ماموگرافی دیجیتال دو انرژی

چکیده:
سابقه و هدف
ماموگرافی دوانرژی از تکنیک هایی است که برای بالا بردن دقت تشخیص سرطان پستان مخصوصا در پستان های چگال به کار می رود. هدف از انجام این پژوهش، استفاده هم زمان از دو ماده حاجب و ارزیابی میزان دقت جداسازی تصاویر دو ماده حاجب به کار رفته با استفاده از تکنیک ماموگرافی دیجیتال دو انرژی می باشد.
مواد و روش ها
فانتومی معادل بافت پستان طراحی و ساخته شد. از ضخامت های مختلف آلومینیوم جهت شبیه سازی میکروکلسیم های بافت پستان استفاده و هم چنین دو ماده حاجب ید و بیسموت با ضخامت چگالشی های متفاوت در آن قرارداده شد. به وسیله یک تیوب اشعه ایکس با آند تنگستن و یک آشکارساز صفحه تخت از جنس Si/GadOx تصویربرداری ها انجام شد. هم چنین جهت به کارگیری از تکنیک تصویربرداری دوانرژی، فیلتر مناسب برای تولید طیف پرانرژی با استفاده از کد مونت کارلوی MCNP-4C طراحی و ساخته و از نرم افزار MATLAB برای حل معادلات و انجام فرآیندهای پردازش تصویر مورد نیاز استفاده شد.
یافته ها
ماده حاجب ید با ضخامت چگالشی بالاتر از mg/cm 0/25 و ماده حاجب بیسموت با ضخامت بالاتر از mg/cm2 0/53 از فانتوم معادل بافت پستان جداگردید.
استنتاج
با به کارگیری تکنیک ماموگرافی دیجیتال دو انرژی و انتخاب مواد حاجب با مشخصات مناسب و به کارگیری روش های پردازش تصویر درخور، امکان جداسازی هم زمان تصاویر دو ماده حاجب ید و بیسموت از بافت پستان با دقت خوبی فراهم آمد، در حالی که به کارگیری این روش و اطلاعات به دست آمده از آن می تواند به سهولت و دقت تشخیص پزشک کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p1402511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!