بررسی خصوصیات فنوتیپی و ژنوتیپی سویه های انتروکوکوس مقاوم به ونکومایسین جدا شده از نمونه های بالینی بیماران شهرکرد

چکیده:
سابقه و هدف
انتروکوک ها نقش مهمی در ایجاد اندوکاردیت و عفونت های ادراری دارند و به واسطه توانایی که در کسب مقاومت نسبت به عوامل ضد میکروبی دارند، درمان آن ها را با سختی مواجه می سازد. این مطالعه با هدف بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و تعیین سویه های مقاوم به ونکومایسین و هم چنین شناسایی ژن های مقاومت vanB و vanA در میان ایزوله های انتروکوکوس جدا شده از بیمارستان های آموزشی درمانی شهرکرد درسال 1393 به انجام رسیده است.
مواد و روش ها
150 ایزوله انتروکوکوس از بیمارستان جداسازی و جنس و گونه آن ها با روش های مختلف بیوشیمیایی مورد شناسایی قرار گرفتند. آزمون آنتی بیوگرام برای این سویه ها انجام شد. هم چنین تعیین حداقل غلظت مهارکننده به روش براث میکرودایلوشن broth micro dilution انجام و نهایتا سویه های دارای ژن VanA و VanB در میان این سویه ها شناسایی گردید.
یافته ها
براساس نتایج آنتی بیوگرام 10سویه دارای فنوتیپ VanA و 2 سویه دارای فنوتیپVanB بودند. تمامی سویه ها به سیپروفلوکساسین مقاوم بودند. ژن های vanA و VanB به ترتیب درتمامی 10 ایزوله ای که فنوتیپ vanAو 2 سویه ای که فنوتیپ vanB راداشتند، شناسایی شدند. در 2 سویه از 10 سویه ای که دارای فنوتیپ VanA بودند، هردو ژن vanA و VanB توسط PCR تکثیر شدند.
استنتاج
تنوع گونه های انتروکوک در بیمارستان های آموزشی درمانی شهرکرد محدود به گونه های E. faecium و E. faecalis می باشد. در این مطالعه، بالاترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های اریترومایسین و تتراسایکلین و کم ترین مقاومت نیز نسبت به آنتی بیوتیک های ونکومایسین و جنتامایسین گزارش گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1402525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!