استفاده از روش Fast PCR جهت تشخیص گونه های فاسیولا

چکیده:
سابقه و هدف
انگل های شایع کبدی فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا از عوامل ایجادکننده فاسیولایازیس بوده، که بیماری جهانی و شایع در انسان و دام می باشد. در مطالعه حاضر ما یک روش سریع، آسان و در عین حال دقیق را با استفاده از متد PCR Fast جهت تشخیص افتراقی گونه های فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا معرفی نمودیم.
مواد و روش ها
30 ایزوله فاسیولای بالغ از کبد گاو و گوسفند از کشتارگاه های استان مازندران جدا گردید. ناحیه ژنی ITS1 با استفاده از پره میکس های Amp® Fast PCR، در مقایسه با یکی از پره میکس های متداول موجود در بازار (AccuPower® Taq PCR PreMix شرکت Bioneer) تکثیر شدند. به علاوه پروفایل PCR-RFLP جهت تشخیص افتراقی گونه های فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا با استفاده از آنزیم اندونوکلئازی TasI (Tsp509I) انجام گرفت.
یافته ها
باندی با وزن تقریبی 463 جفت باز برای تمامی نمونه های فاسیولا با استفاده از پره میکس Sapphire Amp® Fast PCR فقط ظرف مدت 34 دقیقه پس از تکثیر به دست آمد در حالی که تکثیر اسیدهای نوکلئیک با استفاده از پره میکس متداول پس از حدود 1 ساعت و 46 دقیقه کامل شد. تمامی محصولات با آنزیم محدودالاثر (Tsp509I TasI) مورد هضم قرار گرفت. پس از هضم در فاسیولا هپاتیکا دو باند 151 و 312 جفت باز و در فاسیولا ژیگانتیکا سه باند 93، 151 و 219 جفت باز تولید شد.
استنتاج
واکنش Fast PCR با استفاده از پره میکس Sapphire Amp® در کم تر از 3/ 1 زمان استفاده از سایر پره میکس های رایج کامل می شود. روش جدید Fast PCR با استفاده از پره میکس. Sapphire Amp® Fast PCR یک متد آسان، سریع و در عین حال دقیق بوده که جهت تعیین و تشخیص افتراقی گونه های فاسیولادر مطالعات اپیدمیولوژیک در انسان و دام های اهلی در مناطق اندمیک فاسیولیازیس کاربرد دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1402529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!