فرمولاسیون و بررسی خصوصیات پراکندگی های جامد پیروکسیکام تهیه شده با پلی اتیلن گلیکول 4000 و توئین 40

چکیده:
سابقه و هدف
حلالیت دارو و سرعت انحلال آن در بدن یکی از فاکتورهای موثر در جذب می باشد. روش پراکندگی جامدات، یکی از راه های موثر برای دستیابی به سرعت انحلال ایده ال برای داروهای باحلالیت پایین در آب می باشد. در این روش سرعت انحلال از طریق وارد کردن ماده دارویی کم محلول در یک ماتریکس محلول در آب افزایش می یابد. پیروکسیکام یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی با حلالیت پایین است. هدف از این مطالعه، تهیه و تعیین خصوصیات پراکندگی های جامد پیروکسیکام به منظور بهبود خصوصیات انحلالی آن می باشد.
مواد و روش ها
پراکندگی های جامد پیروکسیکام توسط اضافه کردن دارو به پلی اتیلن گلیکول 4000 و به دو روش ذوبان و ذوبان- حلال تهیه شد. هم چنین اثر تویین 40 در سرعت انحلال بررسی گردید. خصوصیات پراکندگی های جامد تهیه شده توسط مطالعه تست انحلال، (FTIR) Fourier Transform InfraRed، X-ray Diffraction (XRD) و Differential Scanning Calorimetry (DSC) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که سرعت انحلال پیروکسیکام از پراکندگی های جامد به طور معنی داری افزایش می یابد. علاوه بر این، تویین 40 نیز سرعت انحلال پراکندگی های جامد را افزایش می دهد. داده های مربوط به طیف X-ray نشان داد که دارو در همه فرمولاسیون های پراکندگی جامد، در فاز جامد خودش، آزاد می شود. هم چنین نتایج DSC و FTIR بیانگر این بود که هیچ تداخل شیمیایی بین دارو و پلیمر وجود ندارد.
استنتاج
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که فرمولاسیون پیروکسیکام در پراکندگی های جامد پلی اتیلن گلیکول 4000 و تویین 40 به طور قابل ملاحظه ای باعث بهبود خصوصیات انحلالی آن می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1402538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!