اثر وابسته به دوز هسپرتین بر عدم تقارن حرکتی به دنبال تزریق داخل استریاتوم 6-هیدروکسی دوپامین در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بیماری پارکینسون، یک بیماری حرکتی به نسبت شایع در افراد با سن بالاست که به علت تحلیل رفتن نورون های دوپامینرژیک بخش متراکم جسم سیاه مغز ایجادمی شود. با توجه به خاصیت حفاظتی، آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی هسپرتین در گروه فلاوانون ها، هدف بررسی حاضر، تعیین اثر وابسته به دوز هسپرتین بر عدم تقارن حرکتی به دنبال تزریق داخل استریاتوم 6-هیدروکسی دوپامین در موش صحرایی به عنوان یک مدل تجربی بیماری پارکینسون بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، موش های صحرایی نر (35 =n) به پنج گروه «شم و ضایعه دیده» و سه گروه «ضایعه دیده و تحت درمان» با سه دوز هسپرتین تقسیم شدند. مدل بیماری پارکینسون، با تزریق 5/ 12 میکروگرم 6-هیدروکسی دوپامین حل شده در محلول سالین آسکوربات به داخل استریاتوم سمت چپ ایجادشد. گروه های ضایعه دیده و تحت درمان، هسپرتین را در دوزهای 5، 15و 50 میلی گرم برکیلوگرم از 1 ساعت پس از جراحی به طور روزانه و به مدت یک هفته دریافت کردند. در پایان هفته اول، رفتار چرخشی به سمت راست و چپ به دنبال تزریق آپومورفین، مورد بررسی کمی قرارگرفت.
نتایج
در گروه ضایعه دیده، آپومورفین، موجب بروز رفتار چرخشی به سمت مقابل ناحیه آسیب دیده شد (P<0.001)؛ به علاوه، تجویز هسپرتین، فقط در دوز 50 میلی گرم برکیلوگرم توانست باعث کاهش معنی دار تعداد خالص چرخش های به سمت راست بشود (P<0.05) و هسپرتین در سایر دوز ها چنین تاثیری به جانگذاشت.
نتیجه گیری
هسپرتین به شکل (فرم) خوراکی در دوز 50 میلی گرم برکیلوگرم، موجب کاهش عدم تقارن حرکتی (کاهش شدت رفتار چرخشی) در مدل تجربی بیماری پارکینسون می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1403098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!