عدالت اجتماعی و عدالت کیفری؛ جدایی یا پیوند

پیام:
چکیده:
تغییرات عمیق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دهه های 1980 میلادی به این سو، موجب شد تا سیاست گذاری های جنایی در تاکید بر تدابیر کیفری و فاصله گیری از رویکردهای علمی در کنترل جرم دچار افراط گرایی هایی شوند و علاوه بر کنارگذاشتن سیاست های رفاهی از اهداف عدالت کیفری نیز فاصله بگیرند. برای کارآمدشدن سیاست گذاری های اجتماعی در دسترسی افراد به عدالت اجتماعی و عدالت کیفری، برقراری پیوند میان این دو مفهوم ضروری است. از مهم ترین دلایل جدایی عدالت کیفری و عدالت اجتماعی، می توان به فراموش شدن عنصر شهروند در سیاست گذاری های اجتماعی و جنایی،مشروط نمودن حقوق شهروندی به تبعیت از قوانین، تاکید بر کیفر برای کنترل جرم،ورود سازوکارهای مدیریتی به نظام عدالت کیفری،تاکید بر کمیت به جای تمرکز بر ارتقای کیفیت و عدم وجود اصولی کلی برای تدوین سیاست های اجتماعی و جنایی نام برد.پیوند عدالت اجتماعی و عدالت کیفری، علاوه بر کرامت مدارکردن فرایند کیفری، از به هدررفتن بودجه،منابع مادی،انسانی و زمان جلوگیری می کند و موجب دسترسی همه ی شهروندان به فرصت های برابر می شود.احساس تعلق شهروندان به جامعه، افزایش پایبندی به قوانین و تحقق قانون مداری از دیگر نتایج مثبت پیوند این دو مفهوم است. رسیدن به این نتایج، با شعار امکان پذیر نیست و لازمه ی آن شناسایی اصولی عملی برای پل زدن میان این دو مفهوم است. این اصول عبارت اند از:اصل به رسمیت شناختن همه ی شهروندان و احترام گذاشتن به حقوق آن ها؛اصل بازتوزیع فرصت ها، منابع و امکانات به منظور افزایش ادغام شهروندان در جامعه؛ اصل توازن مسئولیت شهروندان،اصل پایداری و کل نگری در سیاست گذاری.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1403880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!