مطالعه کیفی رابطه بین مصرف فرهنگی نوجوانان و فرایند ساخت هویت

پیام:
چکیده:
مصرف در هویت سازی جدید جایگاهی ویژه دارد. الگوهای مصرف متفاوت را می توان نشانه ی هویت های متفاوت دانست که افراد از طریق انتخاب های روزمره آن را برای خود می سازند. از میان شکل های مختلف مصرف، به نظر می رسد مصرف فرهنگی نقش بسزایی در فرایند هویت یابی افراد به ویژه نوجوانان دارد. پژوهش حاضر به مطالعه ی رابطه ی بین مصرف فرهنگی نوجوانان و فرایند ساخت هویت از سوی آن ها پرداخته است. این پژوهش به دنبال آن است که نقش مصرف فرهنگی را در تعریف نوجوانان از خود مطالعه کند. به این منظور از میان نظریه های مصرف، از نظریه ی مصرف بودریار برای چارچوب نظری استفاده شده است. روش تحقیق در این پژوهش روش تحقیق کیفی است و از تکنیک مصاحبه عمیق و ساخت نیافته استفاده شده است. همچنین از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل مصاحبه ها بهره گرفته شده است. یافته های پژوهش پیشرو نشان داده اند، مصرف فرهنگی نوجوانان که شامل مصرف کتاب، فیلم، موسیقی و اینترنت است، نقش مستقیمی در تعریف آن ها (نوجوانان) از خودشان دارد. نوجوانان از طریق مصرف فرهنگی چه کسی بودن خود را معنا می دهند. مصرف فرهنگی به نوجوانان سرنخ هایی برای تعریف خود می دهد. براین اساس، مقاله معتقد است؛درمیان شاخص های مختلف مصرف فرهنگی؛اینترنت،موسیقی و فیلم به ترتیب نقش های مهم تری بر هویت یابی نوجوانان دارند. زیرا نوجوانان مورد مطالعه، بیشتر وقت خود را صرف استفاده از اینترنت به ویژه شبکه های اجتماعی می کنند و یا هم -زمان با انجام فعالیت های روزمره شان موسیقی گوش می دهند و اغلب برای تماشای فیلم، زمانی خاص را اختصاص می دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1404255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!