رابطه بین انگیزش پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان سال آخر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه
رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی از رشته های موثر درمانی هستند و توجه به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در این رشته ها برای ارایه خدمات بهداشتی، درمانی در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین انگیزه پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان سال آخر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی صورت گرفت.
روش ها
مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی و مقایسه ای بود که جامعه آن را دانشجویان پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل 361 نفر از دانشجویان رشته های مذکور بود که به روش تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه رضایت تحصیلی استفاده گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیقبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد 5/ 58 درصد دانشجویان مورد مطالعه زن و بقیه مرد بودند. بین سن و میزان رضایت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی ارتباط معنی دار وجود دارد (p<0/05)، لیکن بین سایر متغیرهای جمعیت شناختی و رضایت تحصیلی رابطه معنی داری وجود ندارد (P>0/05). همچنین، بین میانگین نمرات انگیزه پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنی دار وجود داشت (P<0/001، R=0/398). همین طور، بین رضایت تحصیلی دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی تفاوت معنی دار (P<0/05) و بین میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان دندان پزشکی و داروسازی نیز تفاوت معنی دار وجود داشت (P<0/05). همچنین بین انگیزه تحصیلی و رضایت تحصیلی دانشجویان با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی تفاوتی وجود نداشت. دانشجویان مطالعه حاضر در رشته دندان پزشکی انگیزه و رضایت بیشتری نسبت به رشته های دیگر از جمله رشته پزشکی و داروسازی داشتند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از آن است که اکثر دانشجویان پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی به رشته خود علاقه دارند. از آنجا که یکی از عوامل مهم در آموزش، داشتن رضایت و انگیزه است. توصیه می شود توجه به این دو متغیر در صدر اولویت های برنامه ریزی آموزشی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1405214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!