تاثیر سالین هیپرتونیک 3% استنشاقی در درمان برونشیولیت حاد ویروسی کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه
شایع ترین شکل عفونت های تنفسی در کودکان زیر 2 سال برونشیولیت ویروسی است. تاکنون برای برونشیولیت هیچ درمان کوتاه مدت یا طولانی مدت موثری تایید نشده است و درمان هنوز هم حمایتی با تجویز اکسیژن، مایع و در صورت لزوم تهویه مکانیکی است. گزارشات متعددی نشان داده اند که سالین هیپرتونیک 3 درصد می تواند پاک سازی فوری و طولانی مدت راه های هوایی کوچک در این بیماران را بهبود ببخشد. این مطالعه به منظور مقایسه تاثیر سالین هیپرتونیک 3 درصد با نرمال سالین 9/ 0 درصد در کودکان 24-2 ماهه با تشخیص برونشیولیت ویروسی انجام شده است.
مواد و روش ها
در یک کارآزمائی بالینی شاهددار غیر تصادفی، تعداد 60 کودک 24- 2 ماهه با تشخیص برونشیولیت حاد ویروسی وارد مطالعه شدند. 30 کودک به عنوان گروه درمان تحت درمان با سالین هیپرتونیک 3 درصد و 30 کودک به عنوان گروه کنترل تحت درمان با سالین نرمال 9/ 0 درصد قرار گرفتند. در هر بیمار در زمان رسیدن به اورژانس، میزان اشباع اکسیژن (با پالس اکسی متری)، تعداد تنفس و تعداد نبض اندازه گیری شد و شدت بیماری بر اساس ترکیبی تغییر یافته از (YALE Observation Scale)Clinical Score و (Respiratory Distress Assessment Index)RDAI سنجیده شد. پیامدهای اولیه مورد نظر شامل میزان بستری، تغییر در نمره ترکیبی بالینی و پیامدهای ثانویه شامل طول مدت بستری بیمارستانی، نیاز به اکسیژن و زمان بهبودی از خس خس سینه و سرفه بر اساس روز در دو گروه ثبت و مقایسه شد.
یافته ها
دو گروه از نظر متغیرهای پایه، به جز سن (9/ 4±9/ 8 ماه در گروه سالین هایپرتونیک و 6/ 4±4/ 6 ماه در گروه سالین نرمال؛ 046/ 0=P)، در بدو ورود به مطالعه تفاوتی نداشتند. پس از مداخله، تفاوتی در شدت علائم بالینی بین گروه سالین هایپرتونیک (6/ 5±9/1 0) و سالین نرمال (7/ 5±4/ 10) دیده نشد. پس از کنترل سن نیز بین دو گروه تفاوت معنا داری از نظر نمره ترکیبی بالینی دیده نشد (77/ 0=P). همچنین میزان بستری بیمارستانی در دو گروه تفاوت معنا داری نداشت (60 درصد در مقابل 3/ 63 درصد). بیماران بستری شده، از نظر نیاز به اکسیژن درمانی و تعداد روزهای نیاز به مایع داخل وریدی، مدت زمان بهبودی از سرفه و خس خس سینه و طول مدت بستری تفاوت معنا داری نداشتند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد، سالین هیپرتونیک 3 درصد، در مقایسه با سالین نرمال، تاثیر قابل توجهی در کاهش شدت علائم بالینی، میزان بستری و طول مدت بستری کودکان 24- 2 ماهه مبتلا به برونشیولیت ویروسی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
334 تا 343
لینک کوتاه:
magiran.com/p1405381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!