بررسی عملکرد دانه و صفات کیفی ذرت شیرین (Zea mays L.var. Sacarata) تحت تیمارهای کم آبی، تشعشع فرابنفش و ازدیاد دی اکسید کربن

پیام:
چکیده:

تابش فرابنفش، کم آبی و افزایش دی اکسید کربن از مهم ترین عوامل محیطی در تغییر اقلیم جهانی اند. به همین منظور این پژوهش در گلخانه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال 1390 با هدف بررسی عملکرد دانه و برخی صفات کیفی ذرت شیرین تحت سطوح مختلف دی اکسید کربن (500، 900 و 1300 میکرولیتر بر لیتر هوا)، اشعه فرابنفش (UV-A، B، C) و سطح آب آبیاری (آبیاری کامل یا عدم تنش خشکی و کمبود آب به مقدار 60 درصد ظرفیت زراعی) به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در سال 1390 اجرا شد. نتایج نشان داد که اثر متقابل دی اکسید کربن، کم آبی و تابش فرابنفش، تاثیر شایان توجهی در عملکرد دانه و Fv/Fm داشت و بیشترین عملکرد دانه در اثر تیمار شاهد آبیاری و غلظت 900 میکرولیتر بر لیتر هوا با UV-A به دست آمد. بیشترین میزان Fv/Fm در شرایط اعمال کم آبی و غلظت 1300 میکرو لیتر بر لیتر هوا دی اکسید کربن با UV-C به دست آمد. اثر متقابل کم آبی با دی اکسید کربن (900 میکرولیتر بر لیتر هوا) مقدار پرولین، کلروفیلa، کلروفیلb، کلروفیلa+b، کارتنوئیدها و فلاونوئیدها را کاهش داد. پروتئین دانه نیز با کاهش طول موج تابش فرابنفش کاهش یافت. بدین ترتیب سه تنش عمده محیطی با کاهش توان تولیدی گیاه، مقدار عملکرد آن را کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
335 تا 344
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!