پاسخ انقباضی آئورت سینه ای به بی وزنی پاهای عقبی در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برای شبیه سازی بی وزنی در موش صحرایی از مدل بی وزنی پاهای عقبی استفاده می شود و مشخص شده است که پاسخ انقباضی آئورت شکمی در این شرایط کاهش می یابد. هدف از مطالعه حاضر بررسی پاسخ انقباضی عضلات صاف آئورت سینه ای در شرایط بی وزنی حاد و مزمن بود.
روش کار
مدل بی وزنی پاهای عقبی روی موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار برای 3 و 20 روز به منظور شبیه سازی بی وزنی بر روی زمین اجرا شد. آئورت سینه ای جدا شد و در محلول کربس هانسلیت تحت 1 گرم کشش اولیه قرار گرفت. منحنی پاسخ انقباضی به دوزهای تجمعی فنیل افرین و کلریدپتاسیم در حلقه های آئورت فاقد لایه اندوتلیوم در گروه کنترل و گروه های بی وزن به دست آمد.
یافته ها
پاسخ انقباضی به فنیل افرین و کلریدپتاسیم پس از 20 روز بی وزنی در مقایسه با گروه کنترل افزایش می یافت (058/0±01/3 گرم در گروه بی وزنی و 034/0±23/2 گرم در گروه کنترل در ماکزیمم غلظت فنیل افرین؛ 043/0±71/2 گرم در گروه بی وزنی و 040/0±06/2 گرم در گروه کنترل در ماکزیمم غلظت کلریدپتاسیم). اختلافی بین پاسخ انقباضی در گروه کنترل با گروه 3 روز بی وزنی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که بی وزنی مزمن انقباض عضلات صاف آئورت سینه ای را افزایش می دهد. این مسئله ممکن است ناشی از شیفت مایعات بدن در شرایط بی وزنی باشد. به طور خلاصه، مطالعه عملکرد عروق برای فهم مکانیسم های سازگاری عروق به شرایط بی وزنی و مقابله با آن مهم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!