بررسی تولیدات علمی جامعه جراحان ایران بر اساس مقالات نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی ISI))

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر مسئولان بلندپایه کشوری به مطالعات سنجش و تولید علم در سطح داخل و خارج از کشور بسیار اهمیت می دهند و در همین راستا ترویج تولید علم در قالب مقاله در سطح مجلات ISI به اعضای هیئت علمی و پژوهشگران توصیه می شود، در این راستا نشان دادن وضعیت تولید علمی و انتشار مقاله در پایگاه اطلاعاتی ISI می تواند این امکان را به مسئولان امور پژوهشی کشور بدهد که با آگاهی از این وضعیت تولید علمی بهتر بودجه های پژوهشی و منابع انسانی را سازماندهی و تخصیص بدهند. در این راستا پژوهش جاری سعی دارد تا نمایی کلی و معتبر از تولیدات علمی جامعه جراحان ایران را در قالب مقاله ای به انتشار درآورد تا مسئولین ذیربط در این زمینه آگاهی های مفید و مستدلی بدست بیاورند و در تخصیص بهتر منابع و امکانات بتوانند عمل کنند.
مواد و روش ها
داده های این پژوهش، با استفاده از بروندادهای پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی گردآوری شده است. بازه زمانی از سال 1992 الی پایان سال 2014 می باشد. جهت انجام این کار اصطلاح جراحی در مکان کلید واژه و محدود به ایران وارد گردید و نتایج به دست آمده به وسیله موتور آنالیز این پایگاه تحلیل و سپس داده ها با نرم افزار اکسل جهت تحلیل بیشتر استفاده گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از یافته های این پژوهش نشان داد که به طور کلی از سال 1992 الی 2014 تعداد 2909 مقاله به وسیله پژوهشگران ایرانی در حوزه جراحی تولید شده است. با توجه به آمار و ارقام تولیدات علمی پژوهشگران کشورمان در این حوزه، بیش از 60 درصد تولیدات علمی در پنج سال منتهی به سال 2014 صورت گرفته است. تولیدات علمی در این پنج سال بیش از سی سال گذشته بوده است. از نظر برترین دانشگاه ها و موسسات از نظر بیشترین تولیدات علمی، دانشگاه علوم پزشکی تهران تعداد 725 مقاله معادل 92/24 درصد از کل تولیدات علمی این حوزه را به خود اختصاص داده است که از این حیث در جایگاه اول قرار می-گیرد. از نظر مشارکت بین المللی، پژوهشگران ایرانی در حوزه جراحی تا سال 2009 تنها در 150 مقاله مشارکت بین المللی داشته اند، اما از سال 2009 به بعد یعنی تنها در فاصله 5 سال در 545 مقاله خود مشارکت بین المللی داشته اند، به طور کلی در کلیه سال های مورد بررسی پژوهشگران ایرانی در این حوزه تنها در 695 مقاله مشارکت بین المللی داشته اند. بیشترین مشارکت بین المللی با آمریکا با 311 مقاله می باشد.
نتیجه گیری
رشد پرشتاب علمی در تولیدات علمی جامعه جراحان ایران به خوبی مشهود می باشد که می تواند به عنوان یک الگو برای سایر حوزه های علوم علی الخصوص حوزه های پزشکی مورد توجه قرار گیرد. هر چند مشارکت بین المللی در پنج سال منتهی به سال 2014 چهار برابر شده است، ولی همچنان باید در این رابطه تلاش خود را دوچندان نمایند، چرا که مشارکت بین-المللی می تواند علم روز و تجربیات بین المللی را وارد کشور نموده و علاوه بر اینکه زمینه رشد علمی، زمینه رشد شغلی و حرفه ای و بهبود فعالیت های کاری را نیز می تواند به همراه داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!