مقایسه میزان حلالیت و آزادسازی فلوراید از مواد ترمیمی همرنگ دندان در محیط آبی و اسیدی به صورت برون تنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مشکلات شایع در دندان پزشکی ترمیمی، پوسیدگی های ثانوی می باشد و آزادسازی فلوراید از مواد ترمیمی به علت توانایی این یون در غنی ساختن مینا و عاج مجاور، می تواند فایده قابل توجهی بر روی مهار آن داشته باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان حلالیت و آزادسازی فلوراید در محیط آب دیونیزه و اسید از گلاس یونومرهای Iono CID (Iono Collision-induced dissociation)، Fuji II، Fuji II LC و Fugi IX و کامپوزیت های Pekalite، Z100 و Maxxion R به صورت برون تنی صورت گرفت.
روش
در این پژوهش 6 ماده ترمیمی حاوی فلوراید و یک ماده فاقد فلوراید مورد استفاده قرار گرفت و از هر یک از مواد 10 نمونه تهیه شد. میزان فلوراید آزاد شده نمونه ها به مدت ده هفته با استفاده از محلول بافر تیزاب? و الکترود ویژه سنجش فلوراید تعیین و جذب آب و حلالیت در آب به صورت درصد وزن خشک اولیه محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری ANOVA انجام شد.
یافته ها
میزان آزادسازی فلوراید در تمام مواد در هفته اول حداکثر بود و به تدریج کاهش یافت. بیشترین میزان رهاسازی فلوراید در گلاس یونومر Fuji II LC و بیشترین میزان حلالیت و جذب آب در گلاس یونومر Iono CID بود. از نظر رهاسازی فلوراید در محیط آبی و اسیدی، تفاوت آماری معنی داری بین کامپوزیت Pekalite با سایر مواد مشاهده شد (001/ 0 > P). بین میزان جذب آب کامپوزیت Z100 با سایر مواد مورد استفاده تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (001/ 0 > P). از نظر حلالیت نیز Z100 به جز با گلاس یونومر Iono CID با سایر مواد تفاوت آماری معنی داری نداشت (050/ 0 = P).
نتیجه گیری
میزان آزادسازی فلوراید و حلالیت و جذب آب به نوع ماده بستگی دارد و از آن جایی که گلاس یونومرهای نوری از نظر آزادسازی فلوراید تفاوت آماری معنی داری با گلاس یونومرهای خود سخت شونده داشت، استفاده از این مواد در شرایط مشابه توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
269
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!