بررسی رابطه بین ریشه عقل نهفته فک پایین با کانال مندیبل در رادیوگرافی پانورامیک قبل از عمل و عوارض پس از عمل

پیام:
چکیده:
مقدمه
در جراحی دندان عقل نهفته فک پایین، ارزیابی رابطه ریشه دندان ها با کانال مندیبل قبل از جراحی با استفاده از رادیوگرافی ها برای پرهیز از مشکلات بعد از عمل ضروری است. هدف از این مطالعه، بررسی قابلیت اعتماد رادیوگرافی پانورامیک در بررسی این رابطه بود.
روش
مطالعه آینده نگر حاضر بر روی 103 نفر بیمار داوطلب عمل جراحی مولر سوم نهفته فک صورت گرفت. تصاویر رادیوگرافی پانورامیک قبل از جراحی تهیه و درگیری کانال مندیبل با ریشه مولرهای سوم نهفته فک پایین تعیین شد. شواهد رادیوگرافی موجود با عوارض ناشی از عمل جراحی یک هفته بعد در بیماران (استاندارد طلایی) مقایسه و موارد همخوانی مشاهدات رادیوگرافی با نتایج حاصل از استاندارد طلایی مشخص گردید.
یافته ها
36 مورد (0/35 درصد) بر اساس رادیوگرافی پانورامیک دارای درگیری تشخیص داده شدند. همچنین وجود عوارض جراحی مولر سوم در 12 بیمار (7/11 درصد) مشاهده گردید. آزمون Fisher exact نشان داد که وقوع عوارض پس از عمل به طور معنی داری با نتایج ارزیابی های رادیوگرافیک رابطه داشت. همچنین در 9/70 درصد موارد بین تشخیص های رادیوگرافی و نتایج استاندارد طلایی همخوانی مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های تکنیک رادیوگرافی پانورامیک، استفاده از آن به عنوان یک تکنیک اولیه در ارزیابی درگیری دندان مولر سوم و کانال مندیبل پیشنهاد می شود و در صورت وجود شواهد مبنی بر این درگیری، استفاده از تکنیک های پیشرفته تر مانند سی تی اسکن (Computed tomography scan یا CT-Scan) ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
299
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!