اثر منابع مختلف نشاسته در جیره های دارای دانه پنبه کامل بر الگوی اسیدهای چرب پلاسمای گاوهای شیرده هلشتاین

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: منبع نشاسته در جیره های حاوی اسیدهای چرب غیراشباع الگوی اسیدهای چرب پلاسمای گاوهای شیرده را تحت تاثیر قرار می دهد.
هدف
این آزمایش برای بررسی اثر منابع مختلف نشاسته شامل دانه ذرت، دانه گندم، دانه جو و سیب زمینی در جیره های حاوی دانه کامل پنبه به عنوان منبع اسیدهای چرب غیراشباع بر الگوی اسیدهای چرب پلاسما، مصرف خوراک و تولید و ترکیب شیر گاوهای شیرده هلشتاین انجام شد.
روش کار
در این آزمایش از 8 راس گاو شیرده چند بار زایش کرده هلشتاین با میانگین روزهای شیردهی 9±83، میانگین تولید شیر 3±33 کیلوگرم در روز و میانگین وزن بدن 31±683 کیلوگرم در قالب یک طرح مربع لاتین تکرار شده با 4 جیره و 4 دوره استفاده شد. جیره های آزمایشی شامل جیره حاوی 20/25 درصد دانه گندم، جیره حاوی 26 درصد دانه جو، جیره حاوی 25 درصد دانه ذرت و جیره حاوی 25 درصد سیب زمینی بر اساس ماده خشک جیره بودند. مصرف ماده خشک، تولید و ترکیب شیر و الگوی اسیدهای چرب جیره های آزمایشی و پلاسمای گاوها اندازه گیری شد.
نتیجه گیری
غلظت اسید چرب 18:2سیس-9سیس-12 و مجموع اسیدهای چرب غیراشباع پلاسمای گاوهای تغذیه شده با جیره های دارای گندم یا جو در مقایسه با ذرت یا سیب زمینی بالاتر بود. گاوهای تغذیه شده با جیره دارای سیب زمینی کمترین تولید روزانه شیر خام، شیر تصحیح شده برای 4 درصد چربی و شیر تصحیح شده برای انرژی را داشتند. درصد چربی شیر گاوهای تغذیه شده با جیره دارای ذرت در مقایسه با دیگر جیره ها بالاتر بود. درصد پروتئین و لاکتوز شیر و مصرف ماده خشک روزانه تحت تاثیر جیره های آزمایشی قرار نگرفت.
نتیجه گیری نهایی: با توجه به این نتایج، نشاسته گندم و جو در مقایسه با نشاسته ذرت و سیب زمینی باعث افزایش غلظت مجموع اسیدهای چرب غیراشباع پلاسمای گاوهای شیرده شدند که می تواند باعث بهبود الگوی اسیدهای چرب شیر و بافت نشخوارکنندگان شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!