اثرعصاره اتانولی گیاه مرزنجوش بر فراسنجه های کیفی و غلظت مالون دی آلدهید اسپرم منجمد یخ گشایی شده گاو هلشتاین

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: مراحل مختلف عمل آوری، نگهداری و انجماد منی، بدلیل ایجاد استرس های فیزیولوژیکی و شیمیایی در سطح غشای اسپرم، باعث کاهش کیفیت اسپرم منجمدیخ گشایی شده می شود. برای مقابله با این مشکل استفاده از آنتی اکسیدان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
هدف
هدف این مطالعه بررسی تاثیر عصاره گیاه مرزنجوش بعنوان آنتی اکسیدان طبیعی، بر پارامترهای میکروسکوپی و بیوشیمیایی اسپرم منجمد-یخ گشایی شده گاو هلشتاین بود.
روش کار
در این تحقیق از 3 راس گاو هلشتاین، دو بار در هفته، توسط واژن مصنوعی اسپرم گیری شده و جهت از بین بردن اثرات فردی دام ها، انزال ها در نسبت های مساوی با هم مخلوط شدند. سطوح مختلف عصاره گیاه مرزنجوش (2، 4، 8، 12، 16، 20 میلی لیتر در دسی لیتر محلول رقیق کننده) به رقیق کننده بر پایه زرده تخم مرغ-سیترات افزوده شد. نمونه ها پس از طی مراحل سردسازی و تعادل، در معرض بخار نیتروژن مایع، منجمد و تا زمان ارزیابی در داخل ازت مایع نگهداری شدند. بعد از یخ گشایی، پارامترهای تحرک، زنده مانی، یکپارچگی غشا و پراکسیداسیون لیپید به ترتیب توسط سیستم کاسا، رنگ آمیزی ائوزین-نیگروزین، محلول هیپواسموتیک و اندازه گیری غلظت مالون دی آلدئید ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که افزودن سطح 4 میلی لیتر در دسی لیتر از عصاره مرزنجوش باعث بهبود معنی دار پارامترهای تحرک، زنده مانی و یکپارچگی غشای پلاسمایی اسپرم ها، بعد از فرآیند انجماد-یخ گشایی در مقایسه با گروه شاهد شده و نیز میزان پراکسیداسیون لیپید را نسبت به گروه شاهد بطور معنی داری (P< 0/05) کاهش داد.
نتیجه گیری نهایی: بررسی ما تاثیر مثبت عصاره مرزنجوش در سطح 4 میلی لیتر بر دسی لیتر بر کیفیت اسپرم منجمد-یخ گشایی شده گاو را تایید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!