ضرورت تحول در ساختار سالنامه آماری ایران نگاهی به ویرایش انگلیسی سالنامه آماری ایران 1390 به عنوان کتاب مرجع

نویسنده:
چکیده:
سالنامه آماری ایران با عنوان انگلیسی [2012 - 2011] Iran Statistical Yearbook 1390 اطلاعات سال 1390 کشور را به زبان انگلیسی در بر دارد. مقاله حاضر از زاویه حرفه کتابداری به بررسی این سالنامه و میزان انطباق آن با ضوابط یک کتاب مرجع می پردازد. اطلاعات آماری این سالنامه در 23 فصل، شامل اطلاعات مربوط به سرزمین و آب و هوا، جمعیت، نیروی انسانی، کشاورزی و چندین حوزه دیگر است. این اطلاعات مبتنی است بر داده های مرکز آمار ایران که این مرکز از وزارتخانه ها و سایر نهادهای دولتی گرد آورده است. اگر بنا را صرفا بر اطلاعات آماری بگذاریم، این سالنامه به خودی خود کتاب مرجعی «مکفی» است؛ اما اگر معیارهای لازم کتاب های مرجع را در نظر داشته باشیم، برخی توانمندی های لازم برای یک «کتاب مرجع خوب» را ندارد؛ از جمله به این دلایل: الف. جز مرکز آمار ایران، پدیدآورنده مسئول مستند دیگری در آن معرفی نشده است؛ ب. هدف دقیقی برای چنین سالنامه ای - که اساسا برای کاربران خارجی فراهم آمده - تعیین نشده است؛ ج. جز مرکز آمار ایران، منابع استنادی مشخص و طبعا «کتابشناسی منابع» ندارد؛ د. منابع ارجاعی تکمیلی برای به روزرسانی اطلاعات در حد ممکن را ندارد؛ ه. اطلاعات سالنامه (مربوط به سال 1390، منتشرشده در سال 1393) به صورت اصولی تازه نیست و طبعا نم یتواند برای برنامه ریزی های آینده نگر مفید باشد؛ و. برخی اطلاعات مفید، ازجمله شاخص های تورم، در این سالنامه مشاهده نمی شود؛ ز. اطلاعات برخی جدو ل ها ناقص است؛ و سرانجام، ح. برخی ضعف ها یا خطاهای تایپی یا ویرایشی به این سالنامه راه یافته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!