ارزیابی وضعیت تغذیه، کالری دریافتی و سطح آلبومین سرم در بیماران مبتلا به زخم بستر

پیام:
چکیده:
مقدمه
این مطالعه با هدف بررسی سوء تغذیه، کالری دریافتی و هیپوآلبومینمی بیماران مبتلا به زخم بستر، بستری در بیمارستان آموزشی قائم شهر مشهد طراحی گردید.
روش کار
مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی توصیفی مقطعی است که در سال 1393 در بیمارستان قائم مشهد انجام شد، وضع تغذیه 22 بیمار مبتلا به زخم بستر با استفاده از فرم SGA ارزیابی شد و کالری دریافتی آنها با محاسبه میزان کالری دریافتی از تغذیه انترال و پرنترال و ریت تجویز آن محاسبه و با میزان مورد نیاز محاسبه شده از طریق فرمول هریس بندیکت مقایسه شد. محیط وسط بازو (MAC) برای هر بیمار اندازه گیری شد و میزان آلبومین سرم و اطلاعات مندرج در پرونده بیماران ثبت شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس (آنوا)، کای اسکوار و ضریب همبستگی پیرسون آنالیز شدند.
نتایج
از مجموع 22 بیمار 9/40 % دارای سوء تغذیه شدید، 8/31 % دارای سوء تغذیه متوسط و 2/68 % دارای زخم بستر درجه 3 بودند. میانگین کالری دریافتی و کالری مورد نیاز به ترتیب26/424±1177 و91/331±7/1790 بود. آلبومین سرم 9/90 % از بیماران کمتر از 4/3 mg/dl بود، اختلاف معنی داری بین آلبومین سرم در بین بیماران با سوء تغذیه خفیف و شدید وجود داشت (03/0(p=، همچنین ارتباط مستقیم معنی داری بین Alb و MAC دیده شد (003 /0(p=.
نتیجه گیری
اکثر بیماران مبتلا به زخم بستر، سوء تغذیه ی شدید و متوسط دارند و هیپوآلبومینمیک هستند، وجود همزمان زخم و سوء تغذیه احتمالا از طریق کاهش توده ی عضلانی بدن می تواند در کاهش آلبومین سرم نقش داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!