بررسی عوامل موثر بر رضایت گردشگران خارجی و نتایج آن و سنجش رضایت آنان از خدمات گردشگری در شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
با رشد صنعت گردشگری، اهمیت سنجش رضایت گردشگران، به مثابه ابزاری برای رشد و ایجاد مزیت رقابتی، مورد توجه قرار گرفته است. گردشگران سفرکرده، قابل اعتمادترین منبع اطلاعاتی برای گردشگران بالقوه اند و می توانند زبان گویای مقصد در وطن خود باشند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر رضایت گردشگران و نتایج آن در شش بخش خدمات گردشگری شهر اصفهان و محاسبه رضایت کلی از مقصد است. پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی است که به روش پیمایشی اجرا شده است. ابزار پرسشنامه و روش نمونه گیری تصادفی ساده برای جمع آوری داده ها از گردشگران خارجی سفرکرده به اصفهان در فاصله شهریور تا آبان 91 استفاده شده است. روایی پرسشنامه مذکور، با بهره گیری از روش روایی محتوا و تحلیل عاملی تاییدی و پایایی پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ تایید شد. مدل سازی معادلات ساختاری برای به دست آوردن ارتباطات بین سازه ها به کارگرفته شده است. یافته های پژوهش نشان داد که عملکرد ادراک شده و ارزش ارزیابی شده بر رضایت گردشگران تاثیر مثبت دارد. از طرف دیگر، رضایت گردشگران تاثیر منفی بر قصد اعتراض و تاثیر مثبت بر وفاداری آنان دارد. همچنین تاثیر مثبت انتظارات در عملکرد ادراک شده و عملکرد ادراک شده بر ارزش ارزیابی شده تایید شد. در بین شش بخش خدمات گردشگری، رستوران ها، بیشترین وزن را در شکل گیری رضایت تجمعی از خدمات داشت و پس از آن، هتل ها و حمل ونقل در رده های بعدی قرار گرفتند. از نظر نمره رضایت، جاذبه ها رتبه اول را به خود اختصاص داد و سپس، بخش های حمل ونقل، هتل ها، رستوران ها، فروشگاه ها و مهاجرت قرار گرفتند. رضایت کلی از مقصد نیز 5/82 درصد به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
731 تا 753
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!