مقایسه تکثیر و بیان انکوژن C-MYC در سرطان معده در جمعیت ایرانی با دو روش CISH و IHC

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بروز سرطان معده در کشورهای غربی در سال های اخیر کاهش نشان داده است، در حالی که در ایران شایع ترین سرطان در بین مردان است. ژن MYC، در روی کروموزوم 8q24.1 قرار گرفته و در حدود 15% ژن های انسان را تنظیم و در 20% تمام تومورهای انسان فعال می شود. تکثیر MYC و بیان بیش از حد آن در 30-15% نئوپلازی های معده مشاهده شده است. هدف از این مطالعه، بررسی برتری آزمایش CISH نسبت به IHC در پیش آگهی سرطان معده بود.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، 102 بلوک پارافینه از نمونه سرطان معده مورد بررسی قرارگرفت و تمام بیماران در انستیتو کانسر ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد جراحی قرار گرفته بودند. این مطالعه از فروردین سال 1387 تا مهر 1393 انجام گردید. بر روی نمونه ها دو روش(Chromogenic in situ hybridization (CISH و (Immunohistochemistry (IHC به طور جداگانه انجام شد. محاسبه آماری با (SPSS software، ver. 18 (Chicago، IL، USA انجام گردید.
یافته ها
داده ها نشان داد که هر دو نوع سرطان معده منتشر و روده ای در مردان به طور قابل توجهی بیشتر اتفاق می افتد. نتایج ما نشان داد که نشانه ای از همبستگی بین Grade و آزمایش CISH وجود دارد، گرچه این تفاوت معنادار نبود و همچنین بین Stage و IHC تفاوت معناداری وجود نداشت (P=0/252). آزمایش CISH بیشتر بیماران، بیش از دو سیگنال (1/ 43%) ولی تعداد کمتری از بیماران تست (IHC (14/7% سیگنال مثبت داشتند. بین آزمایش CISH و IHC ارتباط وجود داشت. ولی هیچ اختلاف معناداری بین تکثیر CISH در انواع منتشر و روده ای وجود نداشت (P=0/706).
نتیجه گیری
این نتایج نشان داد که آزمایش CISH نسبت به IHC آزمایش بهتری برای شناسایی C-MYC در سرطان معده می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!