طراحی شبکه عصبی مصنوعی برای پیش بینی نتایج حاملگی در مادران باردار لوپوسی در ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) بیماری خودایمنی چند سیستمی با تظاهرات متنوع و رفتار متغیر می باشد. بارداری برای زنان با SLE به عنوان چالش مطرح است. مشاوره پیش از بارداری به دلیل برآورد ریسک نتایج نامطلوب در مادر و جنین با استفاده از داده های مناسب ضروری است. هدف این مطالعه، طراحی شبکه عصبی مصنوعی برای پیش بینی نتایج حاملگی در زنان باردار لوپوسی بود.
روش بررسی
در این بررسی گذشته نگر، 45 متغیر تاثیرگذار در نتایج حاملگی زنان باردار لوپوسی شناسایی شده و پرونده های این بیماران در بیمارستان شریعتی (104 بارداری) و یکی از مراکز خصوصی (45 بارداری) از سال 1360 تا 1392، در مرداد و شهریور ماه سال 1393 بررسی و متغیرهای مورد نظر استخراج گردید. با استفاده از رگرسیون لاجستیک باینری در SPSS، ver. 20 (Chicago، IL، USA) متغیرهای تاثیرگذار در نتایج بارداری شناسایی شد. متغیرهای انتخابی به عنوان ورودی شبکه استفاده شد. شبکه پرسپترون چندلایه (Multi-layer Perceptron، MLP) پیش خور با الگوریتم پس انتشار گرادیان توام مدرج در (MATLAB، ver. R2013b (Natick، MA، USA طراحی و مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی شبکه از ماتریس کانفیوژن استفاده شد.
یافته ها
دوازده متغیر که 05/ 0>P داشتند به عنوان متغیرهای تاثیرگذار، به همراه 4 متغیر به نسبت تاثیرگذار با P<0.1، برای پیش بینی نتایج حاملگی در بیماران لوپوسی با استفاده از رگرسیون لاجستیک شناسایی شد. از این 16 متغیر به عنوان ورودی شبکه پرسپترون چند لایه استفاده گردید. صحت، حساسیت و ویژگی بهترین شبکه عصبی طراحی شده در داده های تست به ترتیب 9/ 90%، 0/ 80%، 1/ 94% و در کل داده ها به ترتیب 3/ 97%، 5/ 93%، 0/ 99% بود.
نتیجه گیری
با استفاده از فاکتورهای تاثیرگذار شناسایی شده در این مطالعه و استفاده از شبکه پرسپترون چند لایه (MLP) برای پیش بینی سقط خودبه خودی جنین و نوزاد سالم، می توان به درستی، پیامد بارداری در زنان لوپوسی را پیش بینی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!