ارزشیابی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری در ایران بر اساس الگوی CIPP

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به گذشت هفت سال از راه اندازی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری در ایران و عدم ارزشیابی این دوره تاکنون، مطالعه حاضر به ارزشیابی برنامه دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری در ایران بر اساس الگوی CIPP (Context- Input-Product-Process) پرداخت.

روش کار

این پژوهش توصیفی در سال 1392 در دانشکده های پرستاری و مامایی علوم پزشکی کشور که در آن ها مقطع دکتری تخصصی بهداشت باروری دایر بود (دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شاهرود و مشهد)، انجام شد. جامعه آماری مطالعه شامل مدیران گروه، اعضای هیات علمی، مسوولین کتابخانه دانشکده های پرستاری و مامایی، دانش آموختگان و دانشجویان دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری بود. ابزار جمع آوری داده ها، پنج پرسش نامه محقق ساخته بر اساس الگوی CIPP و چک لیست ارزیابی امکانات و تجهیزات آموزشی بود. برای سنجش روایی صوری و محتوایی از نظر متخصصین و جهت تعیین پایایی پرسش نامه ها از ضریب Cronbach ¢ s alpha استفاده شد. در تحلیل داده ها، آمار توصیفی و برای مقایسه میانگین بین گروه ها، آزمون ANOVA مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

0/ 60 درصد مدیران گروه، 3/ 83 درصد استادان،3 /83 درصد دانش آموختگان و 1/ 74 درصد دانشجویان، وضعیت کل شاخص های ارزشیابی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری را در حیطه زمینه، مطلوب ارزیابی کردند. وضعیت کل شاخص های حیطه درون داد از دیدگاه مدیران، دانش آموختگان و دانشجویان «نیمه مطلوب» ارزیابی گردید. وضعیت کل شاخص های حیطه فرایند از دیدگاه استادان، دانش آموختگان و دانشجویان نیمه مطلوب گزارش شد و در حیطه برون داد نیز مدیران، استادان و دانشجویان وضعیت کل شاخص ها را نیمه مطلوب ارزیابی کردند.

نتیجه گیری

در مجموع دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری در وضعیت نیمه مطلوبی قرار دارد، بنابراین تلاش برای اصلاح و بهبود برخی شاخص ها که منجر به وضعیت نیمه مطلوب این دوره آموزشی شده است، ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!