مقایسه مولفه های صبر در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب تعمیم یافته و افراد بهنجار

پیام:
چکیده:
مقدمه
صبر از مهم ترین فضیلت های اخلاقی است که در قرآن کریم بر آن تاکید فراوان شده است و نقش مهمی در سلامت روانی و جسمی انسان ایفا می کند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی مولفه های صبر (متعالی شدن، شکیبایی، رضایت، استقامت و درنگ) در سه گروه بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب تعمیم یافته و افراد بهنجار بود.
روش
مشارکت کنندگان در پژوهش بیماران مبتلا به افسردگی اساسی و اضطراب تعمیم یافته بودند که در این میان 30 نفر با تشخیص اختلال افسردگی اساسی، 30 نفر با تشخیص اختلال اضطراب تعمیم یافته و یک گروه 30 نفری از افراد بهنجار نیز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. هر سه گروه (افسرده، مضطرب و بهنجار) بر حسب متغیرهای سن، جنس، فقدان بیماری های جسمی و عدم ابتلا به سایر بیماری های روانی همتاسازی شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر و مقیاس صبر بود.
یافته ها
یافته ها حاکی از آن است که در تمام مولفه های صبر میان سه گروه، تفاوت های معناداری وجود دارد. بدین صورت که افراد مضطرب در مولفه ی متعالی شدن صبر نمرات بالاتری نسبت به بیماران افسرده و افراد بهنجار کسب کردند. علاوه بر این، افراد بهنجار در مولفه ی شکیبایی نمرات بالاتری نسبت به بیماران افسرده و مضطرب بدست آوردند. نتایچ مطالعه نشان داد گروه بهنجار در مولفه ی رضایت نیز نمرات بالاتری نسبت به دو گروه دیگر نشان دادند و افراد افسرده و مضطرب نسبت به گروه بهنجار نمرات بالاتری در مولفه ی استقامت بدست آوردند. همچنین گروه افسرده نمرات بالاتری نسبت به افراد بهنجار در مولفه ی درنگ کسب کردند.
نتیجه گیری
معنای ضمنی نتایج پژوهش این است که ضرورت دارد مولفه های صبر به عنوان عاملی موثر در درمان و مشاوره با بیماران افسرده و مضطرب مورد توجه و بررسی علمی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!