اسوه های قرآنی و شیوه های تبلیغی آنان

پیام:
چکیده:
از آنجا که یکی از شیوه های برجسته تبلیغی قرآن، چهره پردازی و معرفی اسوه های حسنه ای است که مانند چشمه های نور، کام عطشناک هدایت جویان را سیراب نمایند؛ در تحقیق حاضر، بیش از هر چیز شیوه های دعوت و تبلیغ پیامبران و چهره های شاخص قرآن بررسی و تلاش شده است تا راهکارهای اساسی تبلیغ قرآنی از یک سو و شیوه های مقطعی اتخاذ شده از جانب اسوه های قرآنی، از سوی دیگر، استخراج و شناسایی شوند.
پژوهش پیش رو، بیشتر حول محور شیوه های تبلیغی اسوه های قرآنی است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنی به شیوه ای برجسته تر یا وجهی بارزتر برمی خوریم که شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛ لذا این وجه بارز و به یک معنا فصل ممیز دعوت هر نبی یا ولی را در آغاز هر مبحث به عنوان شاخصه آن اسوه ذکر کرده و به تفصیل از آن سخن خواهیم گفت؛ مانند نوع اسوه استقامت در تبلیغ چنانچه شعیب، اسوه اصلاحگری اقتصادی و ذوالقرنین، اسوه زمامداری است. از این رو، تنوع اسوه های قرآنی و گستردگی شیوه های تبلیغی گرفته شده از سیره آنان نیز ثابت می شود. درباره کیفیت کاوش و حدود بررسی، سعی نگارنده در این پژوهش بر آن بوده است که با مطالعه گسترده در منابع مورد نظر، نخست شیوه های متنوع و متعدد هر اسوه قرآنی را شناسایی و استخراج نماید و در مرحله بعد، به فراخور میزان اطلاعات موجود و در دسترس به تحلیل شیوه ها بپردازد؛ این تحلیل بیشتر ناظر به چرایی اتخاذ شیوه ها یا عوامل ایجاب کننده و عناصر دخیل در هر شیوه بوده است. در مورد برخی شیوه ها نیز با توجه به اهمیت یا کثرت نسبی منابع و دیدگاه های مربوطه، تطبیق و مقایسه صورت گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!