بررسی پروتئوم هیپوکمپ به عنوان معیاری برای ارزیابی آلزایمر انسانی در موش بزرگ سفید آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آلزایمر شایع ترین نوع دمانس است که مطالعه آن در انسان در مراحل اولیه بیماری امکان پذیر نیست و بیش تر مطالعات روی نمونه بافت مغز پس از مرگ انجام می شود. درنتیجه مطالعه مدل های حیوانی بیماری آلزایمر جهت شناسایی مکانیسم و فرآیندهای دخیل در آن جهت ارزیابی بیماری انسانی ضروری به نظر می رسد. در این مطالعه با کمک دانش پروتئومیکس و بیوانفورماتیک به بررسی پروتئوم هیپوکمپ موش صحرایی پس از تزریق Aβ(1-42) پرداخته می شود.
مواد و روش ها
استخراج پروتئین از هیپوکمپ موش صحرایی سالم (N) و آلزایمری(A) که Aβ(1-42) به آن ها تزریق شده بود، صورت گرفت و با استفاده از الکتروفورز دوبعدی جداسازی پروتئین ها انجام شد. ژل ها جهت رویت لکه های پروتئینی با کوماسی بلو رنگ آمیزی شد. پروتئین های دو گروه با نرم افزارهای بیوانفورماتیکی آنالیز و توسط طیف سنجی جرمی شناسایی شدند.
یافته ها
آنالیز بیوانفورماتیکی ژل های به دست آمده از الکتروفورز دوبعدی نشان دهنده وجود 111 پروتئین به صورت اختصاصی متعلق به گروه N و 67 نقطه در گروه A با بیان جدید بود که ناشی از اثر تزریق است. تغییرات در سطح مولکولی با آنالیزهای آماری چند متغییره ای نظیر کلاسترینگ انجام گرفت و گروه های پروتئینی دارای تغییر بیان، در دو خوشه متابولیکی و تنظیمی معرفی گردید.
نتیجه گیری
پروتئین های شناسایی شده در هیپوکمپ موش آلزایمری دارای شرایط مشابهی در بیماری آلزایمر انسانی بودند. بنابراین با وجود تفاوت های موجود در بیماری در موش و انسان مطالعه بیماری آلزایمر در مدل موشی می تواند به ارزیابی بیماری در انسان بپردازد. مطالعه اثر Aβ(1-42) روی هیپوکمپ نیز بیانگر تغییرات در سطح پروتئین هایی بودند که با تغییرات کنفورماسیون پروتئینی موجود در این بیماری هم راه بود و متابولیسم سلولی را نیز دچار تغییر کرده بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
611 تا 620
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!