عوامل زمینه ای موثر در اتخاذ استراتژی های مقابله ای زنان با خشونت خانگی: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
خشونت یکی از دلایل جدی ناتوانی و مرگ زنان محسوب می شود، رفتار تطابقی در مواجهه با خشونت بر سلامت جسمی و روانی فرد تاثیر می گذارد و متاثر از عوامل زمینه ای می باشد؛ شناسایی این عوامل زمینه ای، طراحی مداخلات مبتنی بر زمینه را تسهیل خواهد کرد. لذا این مطالعه با هدف شناسایی عوامل زمینه ای موثر در اتخاذ استراتژی های مقابله ای زنان با خشونت خانگی طراحی شد.
مواد و روش ها
مطالعه با رویکرد تحقیق کیفی انجام شد، مشارکت کنندگان 24 زن متاهل بودند که از پارک ها، مراکز بهداشتی درمانی و دانشگاه های شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیریهدفمند انتخاب شدند؛ داده ها با استفادهازمصاحبه نیمه ساختار یافتهگردآوریشده و با روش تحلیل محتوی کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مشارکت کنندگان در رده سنی 72-22 سال و طول مدت ازدواج 58-3 سال قرار داشتند. مدرک تحصیلی 7 نفر از مشارکت کنندگان دیپلم، 5 نفر لیسانس و بالاتر و مابقی کمتر از دیپلم بود. 6 نفر از مشارکت کنندگان شاغل و مابقی خانه دار بودند. اکثریت مشارکت کنندگان 2-1 فرزند داشتند. 12 نفر وضعیت اقتصادی خانواده را تا حدی مطلوب، 8 نفر مطلوب و 4 نفر نامطلوب گزارش کردند.منابع در دسترس، ترس و نگرانی، رابطه زوجین و تاثیر پذیری، طبقات زمینه ای حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها بودند؛ این عوامل نه تنها اتخاذ استراتژی های مقابله ای را جهت می دادند بلکه با یکدیگر نیز مرتبط بوده و با گذشت زمان دستخوش تغییر می شدند.
نتیجه گیری
اتخاذ استراتژی های مقابله ای متاثر از عوامل زمینه ای بود به طوری که با تغییر عوامل زمینه ای، نحوه مقابله زنان با خشونت خانگی تغییر می کرد. بنابراین توجه به عوامل زمینه ای در طراحی مداخلات و در برنامه های حمایتی از قربانیان خشونت خانگی سودمند خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
581 تا 594
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!