جداسازی و تعیین هویت سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سلول های بنیادی مزانشیمی (Mesenchymal Stem Cell، MSC) گروهی از سلول های بنیادی بالغین هستند که به صورت طبیعی در بدن وجود داشته و حضور این سلول ها در بافت های مختلف گزارش شده است. امروزه به دلیل قابلیت ذاتی این سلول ها در تمایز به رده های مختلف، توجه زیادی را در زمینه های سلول درمانی و ژن درمانی به خود معطوف کرده اند. مغز استخوان و بافت چربی به عنوان دو منبع عمده این سلول ها هستند.
مواد و روش ها
در این مطالعه جداسازی سلول های بنیادی مزانشیمی از بافت چربی انجام شد و تعیین هویت این سلول ها به وسیله شاخص های تعیین شده از طرف کمیته بین المللی سلول درمانی (ISCT)، صورت گرفت.
یافته ها
سلول های جداسازی شده دارای قابلیت چسبندگی به سطح پلاستیکی بودند و در کشت با محیط های تمایزی چربی و استخوانی، این رده ها را ایجاد کردند. هم چنین برای مارکرهای (CD90 (96/3% و (CD73 (97/7% مثبت و از نظر (CD45 (0/34%)، CD34 (0/99% و (CD31 (0/41% منفی بودند.
نتیجه گیری
بافت چربی به دلیل دسترسی نسبتا آسان و کم تر تهاجمی بودن نسبت به سایر منابع به ویژه مغز استخوان، منبع مناسبی برای MSC ها می با شد. هم چنین میزان فراوانی MSC ها در بافت چربی بیش تر بوده و قدرت تکثیر بیش تری نیز دارند. به نظر می رسد بافت چربی در آینده به یک منبع پر طرفدار برای کاربردهای بالینی و تحقیقاتی تبدیل شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
505 تا 511
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!