پاتوفیزیولوژی، ژنتیک و روش های درمانی اختلال وسواس- اجباری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اختلال وسواس- اجباری (OCD) چهارمین اختلال شایع روانی است که هم راه با افکار یا انجام اعمال تکراری و آزار دهنده یا هر دو حالت با هم می باشد که موجبات بروز مشکلات جدی در روابط فردی و اجتماعی شخص می گردد. در گذشته شناخت پاتوفیزیولوژی دقیقی از بیماری های روانی وجود نداشت تا این که در سال های اخیر با استفاده از تکنیک های مولکولی پیشرفته نظیر ژنومیکس، پروتئومیکس و متابولومیکس تحول زیادی در شناخت از این نوع بیماری ها در حال انجام است. این مقاله به بررسی های هرچه تمام تر در زمینه های مختلف می پردازد تا شناخت جامع تری از جنبه های گوناکون این اختلال حاصل شود. بیش از 100 مقاله علمی- پژوهشی به دست آمده از پایگاه های اطلاعاتی Science Direct، Elsevier، Google Scholar، Springer و Pubmed، طی سال های 1984 تا 2015 مورد بررسی این پژوهش است. تحقیقات نشان داده که عامل ایجاد این بیماری فاکتورهای چندعاملی است که در واقع شامل انواع ژن ها و عوامل محیطی است. بدین ترتیب که ژن های مسیرهای دوپامین، سروتونین و گلوتاماترژیک در ارتباط نزدیکی با بروز این فنوتیپ بوده و از عوامل محیطی می توان به فاکتورهای آسیب رسان در مرحله تکوین جنینی و یا بعد از تولد، ابتلا به بیماری باکتری خاص و یا آسیب های مغزی اشاره داشت. روش های درمانی مختلفی نیز برای این اختلال پیشنهاد شده است که هر یک اثرات و نتایج مختلفی را در بردارند. از جمله روان-درمانی و دارو درمانی و یا ترکیبی از هر دو برای این اختلال مورد استفاده است. سازمان بهداشت جهانی این اختلال را جزو دهمین عامل فلج کننده زندگی یک فرد شمارده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
475 تا 487
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!