الگوی پیش بینی پتانسیل تولید محصولات زراعی ایران برای افق سال 1404

پیام:
چکیده:
هدف مطالعه حاضر ارائه الگویی است که پیش بینی هایی از عرضه محصولات عمده زراعی را برای افق سال 1404 فراهم کند. در این راستا، الگویی در چارچوب رویکرد برنامه ریزی ریاضی مثبت (PMP) توسعه داده شد. این الگو به محدودیت های عوامل تولیدی هریک از استان های کشور در سال پایه (1387) و سال افق توجه می کند و پیش بینی هایی از تولیدات زراعی هر استان و کل کشور ارائه می دهد. به علاوه، این مطالعه پیش بینی هایی از قیمت ها و عملکرد محصولات را برای سال افق با استفاده از روش سری زمانی ARIMA فراهم می کند که در الگوی PMP استفاده می شود. پیش بینی های به دست آمده از این الگو نشان می دهد در فاصله سال های 1387 تا 1404 میزان تولید کل محصولات زراعی از 17/36 میلیون تن در سال پایه به 5/45 میلیون تن در سال 1404 می رسد که رشد 8/25 درصد را نشان می دهد. این میزان رشد در بین محصولات مختلف متفاوت است، به گونه ای که پیش بینی می شود غلات بیشترین رشد (1/76 درصد) و صیفی جات (15/2 درصد) و نباتات صنعتی (5/20 درصد) کمترین رشد را داشته باشند. مقایسه مقادیر پیش بینی شده عرضه با برآوردهایی از تقاضا در این سال نشان می دهد با ادامه وضعیت موجود در رشد تولید، عرضه گندم، سیب زمینی، پیاز و حبوبات تقاضا برای این محصولات را در سال افق تامین می کند، اما کشور در عرضه محصولات برنج، دانه های روغنی و چغندر قند در سال افق با کمبود مواجه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
585 تا 599
لینک کوتاه:
magiran.com/p1412761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!