اثرات جانبی حشره کش های ایندوکساکارب و لوفنورون بر زنبور پارازیتوئید (Trichogramma brassicae Bezde. (Hym.، Trichogrammatidae در شرایط آزمایشگاهی

چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی اثرات کشنده و زیرکشنده ی فرمولاسیون های تجاری حشره کش های ایندوکساکارب و لوفنورون بر زنده مانی، نشو و نما و پارازیتیسم زنبورTrichogramma brassicae Bezde. در شرایط آزمایشگاه (دمای 2±25 درجه ی سلسیوس، رطوبت نسبی 5±60 درصد و دوره ی نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی)انجام شد. هر کدام از حشره کش ها در چهار غلظت مختلف شامل 1000، 750، 500 و 250 پی.پی. ام (به ترتیب، غلظت توصیه شده در مزارع و سه غلظت پایین تر از آن) تهیه شدند و تاثیر آن ها به سه روش آغشته کردن غذای حشرات کامل (آب عسل ده درصد) به حشره کش، قرار دادن حشرات کامل در معرض باقیمانده ی حشره کش ها و فرو بردن تخم های پارازیته شده ی میزبان (در مرحله ی پیش شفیرگی زنبور) درون محلول حشره کش روی زنبور بررسی گردید. نتایج نشان دادند که هر دو حشره کش نسبت به شاهد موجب افزایش معنی دار مرگ و میر و کاهش معنی دار طول عمر، قدرت پارازیتیسم و درصد ظهور حشرات کامل شدند و با افزایش غلظت آفت کش ها، اثرات منفی آن ها نیز شدیدتر شد. بیش ترین میزان مرگ و میر (6±5/ 52 درصد)، کوتاه ترین طول عمر ماده ها (1/ 0±72/ 1روز) و کم ترین قدرت پارازیتیسم (97/ 0±7/ 14درصد)، در تغذیه ی حشرات کامل از آب عسل آغشته به غلظت توصیه شده ی ایندوکساکارب مشاهده گردید. فرو بردن تخم های پارازیته شده ی میزبان درون غلظت های توصیه شده ی ایندوکساکارب و لوفنورون، بر زنده مانی پیش شفیره ها تاثیر منفی گذاشت و خروج حشرات کامل را به ترتیب 7/ 19 و 3/ 19 درصد کاهش داد. بر اساس استانداردهای سازمان بین المللی کنترل بیولوژیک، در روش تغذیه از غذای آغشته به سم، این دو حشره کش در گروه «کم ضرر» و در روش های تماس با باقیمانده های سمی و سم پاشی تخم های پارازیته شده، در گروه «بی ضرر» طبقه بندی شدند. بنابراین، ایندوکساکارب و لوفنورون به عنوان دو حشره کش نسبتا سازگار با برنامه های کنترل بیولوژیک آفات بالپولکدار توسط زنبور T. brassicae، توصیه می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!