تاثیر پروبیوتیک خوراکی در پیشگیری از انتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس

پیام:
چکیده:
مقدمه
انتروکولیت نکروزان (NEC) از علل شایع مرگ و میر نوزادان پره ماچور است. پره ماچوریتی و کلونیزاسیون غیرطبیعی باکتری ها نقش اصلی را در ایجاد NEC بازی می کند. مطالعات نشان داده است که تجویز پروبیوتیک ها خطر NEC و مرگ و میر را در نوزادان نارس کاهش می دهد. این مطالعه برای تعیین تاثیر پروبیوتیک در پیشگیری از انتروکولیت نوزادان نارس با وزن 1000 تا 2500 گرم با یک داروی ایرانی که مطالعه مشابهی بر روی آن صورت نگرفته است، انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود که به صورت تصادفی ساده و دوسوکور انجام شد. 49 نوزاد نارس با سن حاملگی کمتر از 36 هفته و وزن هنگام تولد 2500-1000 گرم بررسی شدند. نوزادان به صورت تصادفی در یکی از گروه های درمان یا کنترل وارد شدند. در گروه درمان، پروبیوتیک خوراکی تجویز گردید و در گروه کنترل، محلول نرمال سالین تجویز شد. در پایان مطالعه، زمان رسیدن به تغذیه کامل خوراکی، مدت زمان بستری، وزن زمان ترخیص، بروز و شدت NEC و میزان مرگ و میر بررسی شد.
نتایج
تفاوت آماری معنی داری از نظر علت بستری بین 2 گروه دریافت کننده پروبیوتیک و پلاسبو وجود نداشت. میانگین زمان رسیدن به تغذیه کامل خوراکی در گروه دریافت کننده پرو بیوتیک کمتر از گروه دریافت کننده پلاسبو بود که این اختلاف معنی دار بود. میانگین زمان بستری در گروه دریافت کننده پروبیوتیک کمتر از گروه دریافت کننده پلاسبو بود که اختلاف معنی دار بود. در گروه دریافت کننده پرو بیوتیک، 20% به NEC مبتلا شدند و در گروه دریافت کننده پلاسبو، 7 /66% به NEC مبتلا شدند که این اختلاف نیز معنی دار بود.
نتیجه گیری
پرو بیوتیک ها در نوزادان نارس از ابتلا به انتروکولیت نکروزان پیشگیری کرده و زمان رسیدن به تغذیه کامل خوراکی و زمان بستری را هم کوتاه می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2032 تا 2039
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!