طراحی و ساخت نانولیپوزوم آهسته رهش حاوی داروی گیاهی ضدسرطان سیلیبینین (نانوفایتوزوم)

پیام:
چکیده:
مقدمه
نانو لیپوزوم ها، کپسول های نانومتری کروی با غشاء لیپیدی می باشند که به عنوان حامل های دارویی برای بهبود رسانش عوامل درمانی مورد مطالعه قرار می گیرند. این تحقیق به منظور ارتقای اثرگذاری داروی گیاهی سیلیبینین از طریق بارگذاری این دارو در نانولیپوزوم برای رسانش به سلول های سرطانی کبد می باشد. سیلیبینین نیز یکی از داروی های ضدسرطان است که خاصیت ضدتوموری آن در کاهش ماده N-nitrosodiethylamine در سلول های کارسینومای کبد می باشد. انکپسوله شدن سیلیبینین در نانولیپوزوم فعالیت بیولوژیکی آن را بهبود بخشیده و پایداری سیلیبینین را در خون افزایش می دهد.
روش بررسی
وزیکل های تک لایه کوچک حامل سیلیبینین با استفاده از فاز لیپیدی شامل: فسفولیپید DPPC، کلسترول، فسفولیپید DSPE-MPEG2000 با نسبت مولی 7: 4: 36/ 0 و ترکیب فلورسنت DIL با درصد مولی 09/ 0% در غشاء دو لایه لیپیدی و بافر HEPES به عنوان فاز آبدوست تولید گردیدند. همچنین اندازه نانو لیپوزوم ها، پتانسیل زتا، میزان بارگذاری و منحنی رهایش دارو بعد از تولید نانو لیپوزوم ها اندازه گیری گردیدند.
نتایج
میانگین قطر نانولیپوزوم ها 3 /46 نانومتر بود. بار سطحی نانولیپوزوم حامل دارو، 25/ 23- نشان داده شد. بارگذاری ترکیب سیلیبینین در حدود 37/ 24 % به دست آمد.
نتیجه گیری
مزیت این تحقیق نسبت به پژوهش های مشابه پیشین روی داروی سیلیبینین، در بارگذاری این دارو در نانو حامل لیپوزومی با منحنی آهسته رهش با اندازه مناسب زیر 50 نانومتر می باشد که در بهبود پایداری سیلیبینین به منظور رسانش به سلول های سرطانی کبد، کاربرد خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
2000 تا 2012
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!