مقایسه اثربخشی عرق بهار نارنج و قرص اگزازپام براضطراب قبل از عمل بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر

پیام:
چکیده:
مقدمه

اضطراب قبل از عمل به عنوان یک شکایت در اکثر بیماران مراجعه کننده برای انجام اعمال جراحی شناخته شده است. با توجه به تاثیر برخی گیاهان دارویی به عنوان ضداضطراب و آرام بخش، این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی عرق بهار نارنج و قرص اگزازپام بر میزان اضطراب قبل از عمل جراحی پیوند عروق کرونر انجام گرفت.

روش بررسی

در این کارآزمایی بالینی یک سوکور تعداد 66 بیمار در محدوده سنی 65-40 سال که جهت انجام عمل جراحی پیوند عروق کرونر به بیمارستان های شهید فقیهی و نمازی شیراز مراجعه کرده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. بیماران گروه یک (33 نفر)، از سه روز قبل از عمل جراحی روزانه 10 میلی لیتر (معادل 2 گرم) عرق بهار نارنج و بیماران گروه دو (33 نفر)، شب قبل از عمل یک قرص اگزازپام 10 میلی گرمی فقط در یک دوز به صورت خوراکی دریافت نمودند. میزان اضطراب بیماران توسط پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون های آماری تی مستقل و تی مزدوج تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

در گروه عرق بهارنارنج میزان اضطراب بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی داری داشت(00/ 0=p). ولی در گروه قرص اگزازپام اگر چه میزان اضطراب کاهش یافت ولی از نظر آماری معنی دار نبود(29/ 0=p). در مقایسه بین دو گروه میزان اضطراب در گروه عرق بهارنارنج نسبت به گروه قرص اگزازپام کاهش بیشتری داشت ولی از نظر آماری تفاوت معنی داری مشاهده نگردید(23/ 0=p).

نتیجه گیری

عرق بهار نارنج و قرص اگزازپام هر دو دارای اثر مشابه بر میزان اضطراب می باشند، در نتیجه می توان از عرق بهار نارنج نیز به عنوان داروی موثر جهت کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1968 تا 1975
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!