وضعیت تکاملی کودکان 244ماهه متولد شده از مادران نوجوان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی یاسوج در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تاخیر تکامل کودکان یکی ازمعضلات جهانی سلامت در کشورهای درحال توسعه وحتی در کشورهای پیشرفته محسوب می شود. این موضوع تاثیرات عظیمی بر سلامت کودکان و در نهایت بر جامعه درمقیاس وسیع تر می گذارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی وضعیت تکاملی کودکان 24-4 ماهه مادران نوجوان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج در سال1392 بود.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی به روش توصیفی تحلیلی بر روی 200 مادر زیر 19 سال دارای کودک24-4 ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1392 که به روش چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام گردید. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه جمعیت شناختی، مامایی و پرسشنامه سنین و مراحل رشد کودکان24-4 ماه بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده ازآزمون های آماری کای دو و تی مستقل انجام گرفت.
یافته
میانگین سنی مادران هنگام بارداری 22/1±64/16سال در محدوده سنی 12 تا18 سال بود. شیوع تاخیر تکاملی در کودکان244 ماهه 7 درصد گزارش شد. بیشترین تاخیر تکاملی در حیطه حرکات درشت و کمترین در حیطه شخصی اجتماعی مشاهده شد. در این مطالعه تفاوت معنی داری در وزن هنگام تولد کودکان دو گروه وجود داشت به طوری که وزن هنگام تولد کودکان با تاخیر تکاملی به طور معنی داری کمتر از کودکان با تکامل طبیعی بود(027/0=p).
نتیجه گیری
حاملگی در سن زیر 19سال ازعوامل خطرساز اختلال تکاملی کودکان است که با اجرای راهکارهای مناسب وآموزش جهت کاهش حاملگی در این طیف سنی پرخطر، می توان از اختلالات تکاملی و پیامدهای مضرآن پیشگیری نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 263
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!