بررسی تاثیر تمرینات پیلاتس بر عزت نفس دانشجویان دختر پرستاری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عزت نفس موجب ارتقای سلامت روان می گردد. مطالعات نشان داده عزت نفس دانشجویان پرستاری، به خصوص جنس مونث در سطح مطلوبی نیست.انجام برنامه های ورزشی نقش مهمی در افزایش عزت نفس دارد. لذا،، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات پیلاتس بر عزت نفس دانشجویان دختر پرستاری انجام گردید.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی (یک سو کور) می باشد ودر سال 1393بر روی 62 نفر از دانشجویان دختر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اجرا شد. افراد پس از انتخاب به روش نمونه گیری در دسترس به طور تصادفی در دو گروه آزمون (32 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون تمرینات پیلاتس را هفته ای دو بار به مدت هشت هفته انجام دادند. گروه کنترل در مدت زمان مشابه، فعالیت های روزانه خود را داشتند. در انتها پس از سنجش مجدد عزت نفس، داده ها با استفاده از نرم افزار 18SPSS و آمار توصیفی، تست های تی زوجی و کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. در تمام مراحل 05/0P< معنادار تلقی شده است.
یافته ها
میانگین نمرات عزت نفس قبل از مداخله در گروه آزمون (20 /8) ± 09/ 90 و در گروه کنترل (22/ 9) ± 80/ 92 بود. پس از اتمام مداخله عزت نفس به ترتیب در گروه آزمون وکنترل (72 /7)± 34/ 100 و (22/ 9) ± 10/ 94 شد. این تفاوت به لحاظ آماری بین دو گروه معنادار بود (p=0/002).
نتیجه گیری
اجرای تمرینات ورزشی پیلاتس در ارتقای عزت نفس دانشجویان دختر رشته پرستاری موثر بود. لذا، به عنوان یک روش جذاب و فاقد عوارض جانبی جهت بهبود احساس ارزشمندی خود در دانشجویان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
359
لینک کوتاه:
magiran.com/p1414348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!