بررسی ارتباط محیط آموزش بالینی و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش پرستاری و توجه به جنبه های کمی و کیفی آن و ارتقای خودکارآمدی، از اهمیت ویژه ای در آموزش پرستاری برخوردار است. شرایط محیط باید به گونه ای باشد که دانشجو، مهارت حرفه ای لازم را کسب نموده و به تفکر نقادانه از مفاهیم پرستاری برسد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط کمیت محیط بالینی و خودکارآمدی بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری بود.
مواد و روش ها
این مطالعه ی تحلیلی - همبستگی در سال تحصیلی 91- 92، به روش سرشماری و بر روی کلیه ی دانشجویان سال سوم و چهارم پرستاری (103 نفر) در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام گردید. ابزار پرسش نامه شامل سه قسمت: اطلاعات فردی،DREEM (ابزار تناسب محیط بالینی داندی) و خودکارآمدی بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده ها ازطریق نرم افزار SPSS نسخه 18 و آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل و با تعیین سطح معناداری 05/ 0 انجام گردید.
یافته ها
میانگین و انحراف معیارخودکارآمدی بالینی 19/ 16±42/ 50 بود. بیشترین امتیاز حیطه ی «بررسی بیمار(97/ 16±59/ 53)» بود و حیطه ی «برنامه ریزی مراقبتی» دارای کمترین امتیاز(90/ 20±05/ 46) بود. با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون بین خودکارآمدی و حیطه های محیط آموزشی ارتباط معنا داری وجودنداشت، اما همبستگی مستقیم و معنادار بین تمامی حیطه های کمیت محیط آموزشی وجود داشت (0001/ 0>p).
نتیجه گیری
بین خودکارآمدی و محیط آموزشی و حیطه های آن ارتباط معناداری وجود ندارد، اما باتوجه به این که محیط آموزشی در ایجاد انگیزش تحصیلی دانشجویان که آغاز فعالیت اجتماعی آنها در محیط دانشگاه می باشد، نقش مهمی دارد و انگیزش تحصیلی می تواند سبب خودکارآمدی دانشجو گردد، بنابراین باید مسوولین پرستاری در حوزه های آموزش، پژوهش و مدیریت پرستاری به کمیت محیط آموزشی و جو روانی و تاثیر آن در انگیزش پرستاری توجه نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
506
لینک کوتاه:
magiran.com/p1414354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!