بررسی ارتباط بین سندرم پای بی قرار و اختلال خواب در بیماران با سندرم کرونری حاد بستری در بخش مراقبت ویژه قلب

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم پای بی قرار یک اختلال حسی حرکتی است که با علائم بی قراری و ناآرامی در پاها مشخص می شود و به طور عمده در طی شب در دوره بی حرکتی و عدم فعالیت در پاها اتفاق می افتد. سندرم پای بی قرار می تواند ثانویه به بیماری قلبی عروقی باشد.هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین سندرم پای بی قرار و اختلال خواب در بیماران با سندرم کرونری حاد بستری در بخش ویژه بود.
مواد و روش ها
در یک پژوهش توصیفی تحلیلی 221 بیمار با سندرم کرونری حاد بستری در بخش مراقبت ویژه قلب بیمارستان امام علی (ع) شهر کرمانشاه در سال 1391 به صورت نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اختلال خواب اختصاصی بیماران قلبی اختلال خواب و سندرم پای بی قرار در آنها مورد بررسی قرار گرفت. سپس داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 16 شدند و با آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
221 بیمار با بیماری قلبی حاد (از جمله انفارکتوس میوکارد و آنژین صدری) با میانگین سنی 27/ 61 مورد بررسی قرار گرفتند. 5/ 61% بیماران مرد بودند. شیوع سندرم پای بی قرار در بین بیماران قلبی 1/ 65% بود. فراوانی سندرم پای بی قرار در گروه دارای اختلال خواب 8/ 70% و در گروه بدون اختلال خواب 20% بود و بین سندرم پای بی قرار و اختلال خواب ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد(000/ 0=p).
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای سندرم پای بی قرار در بیماران قلبی و عدم تشخیص و درمان به موقع این اختلال، غربالگری و تشخیص به موقع این اختلال و انجام مداخلاتی مثل استفاده از روش های آرام سازی برای درمان اختلال خواب این بیماران ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!