تعیین ارزش تشخیصی سونوگرافی داپلر شریان رحمی در پیشگویی پره اکلامپسی در زنان باردار

چکیده:
سابقه و هدف
پره اکلامپسی یکی از مهم ترین سندرم های مربوط به حاملگی است. فشار خون بالا و اکلامپسی و هم چنین دیگر عوارض پاتولوژیک جزء عواقب قابل پیش بینی این سندرم در بارداران پرخطر می باشند. خونریزی همراه با عفونت در پره اکلامپسی از مهم ترین عوامل منجر به مرگ در بین بارداران در سراسر دنیا است.تشخیص سریع و به موقع این سندرم مشکل آفرین می تواند به پزشکان در تشخیص و درمان آن کمک شایانی کند.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر برای اولین بار در ایران حساسیت و ویژگی روش سونوگرافی داپلر و هم چنین رابطه بین دینامیک عروق شریانی رحمی با میزان بروز پره اکلامپسی در زنان باردار در معرض خطر بالا ((High Risk بررسی شد که در آن 100 زن باردار با دستگاه اولترا سونوگرافی G50 بر اساس معیارهای ورود مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. سپس داده ها وارد SPSS گردیده و حساسیت و ویژگی (PPV،MPV) تعیین گشت.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 1 /4±2/ 23 و میانگین BMI بیماران 4/ 5±2/ 23 بود. 4 بیمار (7 /4 درصد) سابقه پره اکلامپسی و 1 بیمار (1/1 درصد) سابقه دیابت داشتند. در نهایت 10 نفر از جمعیت مورد مطالعه دچار پره اکلامپسی شدند که 2 مورد از آن ها مبتلا به پره اکلامپسی شدید و 8 مورد دیگر به پره اکلامپسی خفیف مبتلا شدند. حساسیت و ویژگی PI (شاخص ضربان) در تریمستر دوم بیش تر از تریمستر اول و حساسیت و ویژگی RI (شاخص مقاومت) در تریمستر دوم بیش تر از تریمستر اول بود.
استنتاج
نتایج حاکی از اثر بخشی روش سونوگرافی داپلر به عنوان متدی استاندارد در تشخیص پره اکلامپسی در بارداری های پر خطر بوده است. علاوه بر آن لازم است که مطالعه در جمعیت های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد تا قادر به عمومیت بخشیدن آن باشیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!