نقش سیستم های مغزی- رفتاری در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بجنورد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نوجوانان بیش از هر گروه دیگری درگیر دامنه وسیعی از رفتارهای پرخطر می شوند که می تواند بهای گزافی را برای آنها، خانواده و جامعه همراه داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سیستم های بازداری رفتاری (BIS)، فعال سازی رفتاری(BAS) و مولفه های آن، یعنی جستجوی سرگرمی، پاسخ به پاداش و سائق، در پیش بینی رفتارهای پرخطر انجام شد.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه شهر بجنورد بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای270 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. متغیرهای پژوهش با استفاده از مقیاس سیستم های بازداری/فعال سازی رفتاری کاور و وایت و پرسشنامه رفتارهای پرخطر جوانان (YRBSS) اندازه گیری شدند. داده ها در نرم افزار SPSS-19 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بین BAS، جستجوی سرگرمی و پاسخ به پاداش با رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (01/ 0 >p). رابطه بین سائق و BIS با رفتارهای پرخطر معنی داری نبود (05/ 0< p). تحلیل رگرسیون چندمتغیری با روش ورود حاکی از رابطه چندگانه معنی دار بین متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک بود (MR=0/23، p<0/01). نتایج با استفاده از روش گام به گام نشان داد از بین چهار متغیر پیش بین تنها جستجوی سرگرمی وزن معنی داری در پیش بینی رفتارهای پرخطر دارد (= 0/20، p<0/001).
نتیجه گیری
حساسیت بالای افراد در BAS، جستجوی سرگرمی و پاسخ به پاداش با افزایش احتمال وقوع رفتارهای پرخطر در آنها همراه است. مولفه جستجوی سرگرمی مهمترین نقش را در پیش بینی رفتارهای پرخطر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!