ارائه یک سیستم ترکیبی هوشمند به منظور پیش بینی وقوع حملات تشنجی ناشی از صرع براساس تاخیر های بهینه در سری های زمانی و الگوریتم های انطباقی فازی-عصبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از مهم ترین نشانه های صرع می توان به تشنج، اشاره کرد. پیش بینی و تشخیص به موقع حمله تشنجی به طور چشمگیری آسیب های ناشی از آن را در افراد صرعی کاهش می دهد. از مشکلات اساسی مربوط به این اختلال عصبی عدم توانایی در پیش بینی به موقع وقوع حملات تشنجی می باشد.
مواد و روش کار
به دلیل تصادفی بودن فرآیندهای الکتریکی منجر به صرع رفتار سیگنال های مغزی را به صورت یک دنباله در واحد زمان می توان بیان کرد. این تحقیق 300 مصروع در سه گروه طبیعی، مرحله قبل از تشنج و تشنج بررسی شدند. بر این اساس داده ها پس از دریافت، پیش پردازش شدند، سپس به دنبال استخراج ویژگی های خاص، توسط الگوریتم پیشنهادی، پیش بینی قابل قبول و مناسبی بر روی آن ها صورت می گیرد. در نهایت به منظور اعتبار سنجی نهایی، از روش ارزیابی چند دسته ایی هم عرضی (k-fold) استفاده شده است.
یافته ها
ابتدا توسط تبدیل پردازشگر ویولیت (WT3) آرتیفکت های احتمالی حذف شد، در مرحله بعد توسط الگوریتم هوشمند پرندگان (BPSO4) بهترین ویژگی ها (تاخیرها) بدست آمد، سپس توسط الگوریتم ماشین بردار پشتیبان (SVM5)، کاهش بعد ویژگی ها (تاخیرها) به منظور مدیریت داده ها انجام شد. در پایان ارزیابی نهایی و اعتبار سنجی نهایی صورت گرفت، تا دقت الگوریتم با 2 واحد زمانی تاخیر در پیش بینی تایید شود.
نتیجه گیری
سیستم پیشنهادی در قالب ترکیب و تعامل به دقت پیش بینی بالایی دست یافت. روش های حاضر علی رغم دقت بالا؛ در پیش بینی توانایی چندانی ندارند. مقایسه این روش و روش های موجود نشان از دقت و کارایی بالای این سیستم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!