بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی و سنجش میزان فنول تام و فلاونوئید عصاره های متانولی، دی کلرومتانی و اتیل استاتی اندام هوایی گیاه روناس صخره زی Rubia florida

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فرآیند اکسیداسیون، امری ضروری جهت بقای موجودات زنده جهت تولید انرژی برای فرآیندهای بیولوژیکی می باشد. نکته حائز اهمیت آن است که در بین عوامل اکسید کننده و آنتی اکسیدان تعادل وجود داشته باشد تا شرایط بهینه فیزیولوژیکی در بدن حفظ گردد. ذخایر آنتی اکسیدانی نقش موثری در کاهش اختلالات ناشی از افزایش تولید رادیکال های آزاد ایفا می کنند. این پژوهش فنل تام و فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره های مختلف اندام های هوایی روناس صخره زی Rubia florida را مورد بررسی قرار می دهد.
مواد و روش کار
پس از تهیه و جمع آوری روناس صخره زی و خشک نمودن آن ها در سایه در مجاورت هوا پودر گردیدند و عصاره های، دی کلرومتانی، اتیل استاتی و متانولی به روش ماسراسیون تهیه شد. در این مطالعه برای ارزیابی خواص آنتی اکسیدانی از آزمون دی فنیل پیکریل هیدرازیل (DPPH) استفاده شد. بوتیل هیدروکسی تولوئن(BHT) و ویتامین C جهت مقایسه به عنوان کنترل مثبت به کار رفتند. در ادامه برای اندازه گیری ترکیبآت آنتی اکسیدانی آزمون فنل تام و فلاونوئید به کار رفت.
یافته ها
راندمان عصاره گیری به ترتیب بیشترین به کمترین متانولی>دی کلرومتانی> اتیل استاتی بدست آمد. بهترین فعالیت آنتی اکسیدانی در غلظتهای بالاتر، عصاره ها حاصل شد و در میان حلال ها،عصاره متانولی پیشتاز بود و بیشترین مقدار ترکیبات فنل و فلاونوئید برای حلال متانول بدست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه بیشترین مقدار فنول و فلاونوئیدها در عصاره متانولی وجود دارد بنابراین می توان اثر آنتی اکسیدانی عصاره ها را به فنل ها و فلاونوئیدهای آن ها نسبت داد که بررسی این امر نیازمندمطالعات بیشتری جهت جداسازی و خالص سازی ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی این گیاه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!