آهنگ دوز تابش گامای محیطی در فضای باز شهر بجنورد در فصول مختلف

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
محیط زندگی انسان دارای میزانی از پرتوهای یونیزان است که مقادیر آن به منطقه، عرض جغرافیایی و ارتفاع، بستگی دارد. شناسایی میزان این پرتوها می تواند مناسب بودن محیط برای یک زندگی سالم را تعیین نماید. در این مطالعه، برای اولین بار آهنگ دوز ناشی از تشعشعات زمینه در فضای باز در شهر بجنورد، اندازه گیری شده است.
مواد و روش کار
به منظور تعیین مقدار آهنگ دوز تابش گامای زمینه در فضای باز در سطح شهر بجنورد، از یک سرویمتر (از نوع آشکار ساز های گایگر مولر Radiation Alert Inspector مدل 078-510، حساسیت در محدوده ی μSv/h 0/01 تا mSv/h 1) استفاده گردید. برای پوشش کلیه مناطق از لحاظ مکان و زمان، اندازه گیری ها برای30 نقطه و در چهار فصل سال انجام شد. دوزیمتر بر روی سه پایه و در ارتفاع 1 متری از سطح زمین ثابت و هر بار، آهنگ دوز به مدت 50 دقیقه در محل مورد نظر قرائت گردید.
یافته ها
آهنگ دوز جذبی در نقاط مختلف شهر و برای فصول بهار nGy/h 133/5، تابستان nGy/h 140/0، پاییز nGy/h 135/2 و زمستان nGy/h 126/3 اندازه گیری شد. بر حسب این مقادیر، میانگین آهنگ دوز جذبی در کل سال nGy/h 133/7به دست آمد و دوز موثر سالانه جذب شده توسط ساکنین شهر در فضای باز به طور متوسط mSv 0/16 برآورد گردید.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که دوز موثر سالانه ناشی از گامای طبیعی برای ساکنین بجنورد بیش از دو برابر مقدار میانگین جهانی (mSv 0/07، UNSCEAR-2000)، می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!