عوارض کوله سیستکتومی به روش های باز و لاپاراسکوپیک در افراد بالای 50 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه

با توجه به تحمل کمتر استرس های جراحی در بیماران سالمند، میزان شیوع بیماری و مرگ و میر در جراحی باز شکمی در آن ها بالاتر است. هدف از این مطالعه، مقایسه ی جراحی کوله سیستکتومی به دو روش لاپاراسکوپیک و لاپاراتومی در افراد بالای 50 سال است.

روش ها

این مطالعه ی مقطعی بر روی 50 بیمار با سن 50 سال به بالا مبتلا به کوله سیستیت که از فروردین 1389 تا فروردین 1391 به بیمارستان شهید بهشتی بابل مراجعه و تحت کوله سیستکتومی به روش های لاپاراسکوپی و لاپاراتومی قرار گرفته بودند، انجام شد. اطلاعاتی مانند سن، مدت بستری و عوارض طولانی مدت از همه ی بیماران دریافت شد. با نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری T و 2χ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین سنی بیماران در گروه لاپاراسکوپی 38/5 ± 44/56 سال و در گروه لاپاراتومی 45/11 ± 24/62 سال بود (001/0 > P). در این مطالعه، طول مدت بستری بیماران در گروه لاپاراسکوپی به طور متوسط 00/0 ± 00/1 روز و در گروه لاپاراتومی به طور متوسط 68/1 ± 44/3 روز بود (001/0 > P). در بررسی عوارض طولانی مدت پس از عمل در گروه لاپاراسکوپی، 4 درصد افراد و در گروه لاپاراتومی 12 درصد افراد دچار عارضه ی بلند مدت شدند (900/0 = P).

نتیجه گیری

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک، به سبب کاهش مدت بستری و مدت زمان عمل، روشی ایمن و مناسب به عنوان درمان انتخابی و خط اول در درمان کوله سیستیت در افراد بالای 50 سال به شمار می رود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!