تاثیر جایگزینی نسبی نیترات به وسیله آمونیوم بر برخی پارامترهای فیزیولوژیکی و جذب عناصر پر مصرف دو رقم زیتون در شرایط شور

پیام:
چکیده:
آزمایشی برای بررسی اثر متقابل شوری و نسبت آمونیوم به نیترات بر نهال های زیتون به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. در این آزمایش چهار سطح شوری (0، 50، 100، 150 میلی مولار کلرید سدیم) و چهار نسبت مختلف آمونیوم به نیترات شامل: 14:0 (محلول بدون آمونیوم + meq/l 14 نیترات)؛ 12:2 (2 آمونیوم + 12 نیترات)؛ 10:4 (4 آمونیوم + 10 نیترات)؛: 6 8 (6 آمونیوم + 8 نیترات) بر روی نهال های یک ساله ارقام زرد و آربیکن کاشته شده در بستر پرلیت: شن به نسبت 1:1 استفاده شد. نتایج نشان داد که سطوح مختلف شوری به نسبت های مختلف جذب نیتروژن، فسفر، پتاسیم و نسبت پتاسیم به سدیم، شاخص کلروفیل و شدت فتوسنتز را کاهش ولی مقدار پرولین و جذب سدیم را افزایش می دهد. رقم زرد بیشتر تحت تاثیر اثرات مضر شوری قرار گرفت. همچنین مشاهده شد که هم زمان با افزایش آمونیوم در محلول غذایی نسبت پتاسیم به سدیم و شدت فتوسنتز در رقم زرد افزایش ولی در رقم آربیکن کاهش می یابد. محلول غذایی حاوی یون های آمونیوم و نیترات با نسبت 6 به 8، با افزایش شدت فتوسنتز و نسبت پتاسیم به سدیم در مقایسه با سایر محلول های غذایی در تعدیل اثرات مضر شوری کار آمدتر بود. همچنین این اثر در رقم زرد بارزتر از رقم آربیکن بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!