تاثیر مصرف 4 هفته ای کوآنزیم Q 10 بر حداکثر اکسیژن مصرفی، توان بی هوازی و استقامت ویژه بازیکنان فوتسال

پیام:
چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی اثر مصرف چهار هفته مکمل کوآنزیم Q10 بر حداکثر اکسیژن مصرفی، اوج توان بی هوازی و استقامت ویژه بازیکنان فوتسال بود. به همین منظور، 14 بازیکن فوتسال در سطح مسابقات دانشگاهی قهرمانی کشور با میانگین سنی 69/1±42/21 سال و اوج توان بی هوازی63/54±94/437 وات، حداکثر اکسیژن مصرفی 87/3±84/48 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بر در دقیقه انتخاب شدند. افراد مورد بررسی به طور تصادفی به دو گروه مصرف کننده مکمل (8 نفر) [DDC1] و دارونما (6نفر) تقسیم شدند. هر دو گروه هفته ای 4 جلسه 90 دقیقه ای تمرین کردند و تمامی شرایط برای آنها یکسان بود. گروه مکمل و کنترل به مدت 4 هفته، به ترتیب، هر روز 300 میلی گرم مکمل CoQ10 و دارونما مصرف کردند. برای سنجش VO2max و زمان رسیدن به واماندگی از آزمون بروس بر روی نوارگردان، و از آزمون رست و آزمون هاف برای سنجش اوج توان بی هوازی و استقامت ویژه بازیکنان استفاده شد. نتایج نشان داد که پس از مصرف مکمل، VO2max گروه مکمل(از 65/48 به 58/51 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در دقیقه) با توجه به مقادیر گروه کنترل در زمان پس آزمون تغییرات قابل توجهی پیدا نکرد. زمان فعالیت تا واماندگی (از 87/811 ثانیه به 66/816 ثانیه) و سطح استقامت ویژه (از 25/1291 متر به 25/1381 متر) نیز در مقایسه با گروه دارونما تغییر معنی داری نکردند. در نتیجه، مصرف یک ماه مکمل COQ10 احتمالا نمی تواند موجب افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی، زمان رسیدن به خستگی و توان بی هوازی و استقامت ویژه بازیکنان فوتسال دانشگاهی شود که در این صورت کسانی که به مصرف این مکمل روی می آورند باید مدت بیشتری از این مکمل استفاده کرده تا احتمالا از اثرات مفید آن بهره مند شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!