ارزیابی اثر ضد باکتریایی نانو ذرات کایتوزان بارگذاری شده با کورکومین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نانو سامانه های رها کننده دارو ابزارهای قدرتمند درمانی می باشند. کورکومین ماده موثر زردچوبه است و ویژگی های ضد باکتریایی دارد. این ماده در آب حل نمی شود. با استفاده از فناوری نانو می توان کورکومین را در آب حل نمود. کایتوزان یک ماده طبیعی و زیست تخریب پذیر است و در ساخت نانو ذرات حمل کننده دارو به کار می رود. در این مطالعه کورکومین در نانو ذرات کایتوزان بارگذاری گردید و نانو-داروی حاصل به عنوان یک عامل ضد باکتریایی مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه نانو ذرات با استفاده از کایتوزان و نمک تری پلی فسفات ساخته شدند. کورکومین نیز در هنگام ساخت نانو ذرات در آن بارگذاری شد. سپس نانو ذرات کایتوزان حاوی کورکومین به مدت سه روز جهت درمان پوست موش های BALB/c عفونی شده با استافیلوکوکوس اورئوس استفاده گردید. در نهایت جهت ازریابی قدرت باکتری کشی این نانو-دارو سوسپانسیون پوست عفونی موش ها در محیط کشت باکتریایی رشد داده شد.
نتایج
پراکندگی نوری پویا، بار نانو ذرات کایتوزان حاوی کورکومین را 2 ± 7 میلی ولت مثبت و اندازه آن ها را 10 ± 160 نانومتر تعیین نمود. میکروسکوپ الکترونی گذاره و میکروسکوپ نیروی اتمی نیز نشان دادند که نانو ذرات به شکل کروی می باشند. همچنین اندازه گیری جذب نوری با اسپکتروفوتومتر مشخص نمود که 2 ± 75% از کورکومین در نانو ذرات کایتوزان بارگذاری شده است. کشت باکتریایی مشخص نمود که این نانو-دارو به صورت معنی داری سبب مهار رشد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس می گردد.
نتیجه گیری
مطالعه ما نشان داد که از نانو ذرات کایتوزان بارگذاری شده با کورکومین می توان به عنوان یک عامل قدرتمند برای درمان عفونت های پوستی باکتریایی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!