شناسایی مولکولی آلودگی پیروپلاسموز اسبی در الاغ های استان خراسان شمالی

پیام:
چکیده:
پیروپلاسموز اسبی ناشی از تیلریا اکویی و بابزیا کابالی یک بیماری انگلی داخل گلبول قرمزی در تک سمی های سراسر جهان می باشد. هدف این بررسی شناسایی مولکولی تیلریا اکویی و بابزیا کابالی در الاغ های شمال شرق ایران بود و نیز ارتباط میزان آلودگی و فاکتورها خطر وابسته به میزبان مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. در این مطالعه 106 راس الاغ به ظاهر سالم در استان خراسان شمالی مورد خونگیری قرار گرفتند. از خون های جمع آوری شده گسترش خونی تهیه و با گیمسا رنگ آمیزی گردید. DNA نمونه های خون نیز استخراج شده و با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز چندگانه جهت تعیین آلودگی پیروپلاسمی مورد آزمایش قرار گرفتند. در چهار گسترش خونی تیلریا اکویی مشاهده شد، همچنین آلودگی تیلریا اکویی در 54 نمونه خون (94/54%) الاغ با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز چندگانه تعیین گردید. آلودگی بابزیا کابالی در نمونه های خون با دو روش میکروسکوپی و مولکولی تعیین نشد. اختلاف معنی داری در میزان آلودگی تیلریا اکویی در الاغ در ارتباط با فاکتورهای وابسته به میزبان مشاهده نشد. این اولین گزارش مطالعه مولکولی درباره پیروپلاسموز اسبی در الاغ های ایران می باشد. نتایج نشان دادند که تیلریا اکویی در الاغ های خراسان شمالی شایع است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
202 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!