بررسی زیبایی شناسانه تاثیرات بصری مینیمالیسم در طراحی صحنه تئاتر معاصر

پیام:
چکیده:
بر خلاف اوایل قرن بیستم، امروزه در فرایند زیبایی شناسانه طراحی صحنه نمایش تکنیک ها، ایده ها و فضاهای اجرایی با تحولی نوین رو به رو هستیم. با حضور آثار و نمایشنامه های مدرن که فضای خاص و دیدگاه متفاوتی عرضه می کند بیش از همه عناصر، فضای نمایش (طراحی صحنه) جلب توجه می کند به همین سبب طراحان صحنه را بر آن داشته تا از تکنولوژی ها و فن آوری های نوین برای ارائه فضایی متفاوت استفاده کنند. از جمله این فضاها می توان هنر مینیمال را نام برد که زائیده هنر پاپ است که با ارائه آثار سه بعدی مطرح و از قطعاتی متفاوت ساخته می شد. اهمیت این هنر به خاطر سنت شکنی هنرمندان آن دوره هنری بوده است. همه مینیمالیست ها به شعار «کمترین، همیشه بهترین است» معتقد بودند. مینیمالیسم جنبشی است که به سمت کاستن، با حذف تجلیات بیرونی به نفع مفهوم یافتن اشیاء پیش می رود. این پژوهش با هدف بررسی کارکردهای زیبایی شناسانه مینیمالیسم و اهمیت ساختاری و جایگاه طراحی صحنه در دوران معاصر و توجه به کیفیات خاص فضای نمایش که ویژگی های متمایزی را در طراحی های صحنه بوجود آورده است، در پی پاسخ به این پرسش است که: آیا این شیوه و یا رویکرد در جامعه معاصر پاسخگوی مخاطب تئاتر می باشد؟ آیا این شیوه نگرش مورد استفاده قرار گرفته یا خیر و چگونه؟
روش تحقیق مبتنی بر رویکرد توصیفی تحلیل بوده و در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و کارکردهای فضای مجازی استفاده شده است.
مقاله حاضر در راستای تبیین کلیات پژوهش و مروری بر تاریخچه مینیمال به تحلیل اندیشه زیبایی شناسانه خلق فضای مینیمال پرداخته است. آنچه از این پژوهش برمی آید انگاره حفظ اصالت تئاتر بر پویایی و تنوع بصری در خلق فضا و تعامل آن با تماشگر تئاتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1419377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!