مقایسه تاثیر ارزشیابی عملی ساختار یافته عینی(OSCE) با نظارت مستقیم و غیر مستقیم براضطراب امتحان دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارزشیابی عملی ساختار یافته عینی، مهارتهای بالینی را در موقعیتهای شبیه سازی شده ارزشیابی می کند. در این میان وجود اضطراب منجر به کاهش توانایی مقابله با موقعیت امتحان می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ارزشیابی ساختار یافته عینی با نظارت مستقیم و غیر مستقیم در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که نمونه آن را 50 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد تشکیل می داد، که در سال تحصیلی 94-1393 توسط سرشماری انتخاب شدند. دانشجویان بصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفته و اضطراب امتحان آنان طی ارزشیابی ساختاریافته عینی بررسی شد. در یک گروه ارزشیابی تحت نظارت مستقیم و در گروه دیگر با نظارت غیر مستقیم صورت گرفت. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه مشخصات فردی و اضطراب امتحان ساراسون بود. تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه میانگین و انحراف معیار نمرات دو گروه و مقایسه ها با آزمون تی زوجی توسط نرم افزار SPSS ویرایش 17 انجام شد.
یافته ها
میانگین نمرات اضطراب امتحان قبل از آزمون، در گروه تحت نظارت غیرمستقیم 23/ 5 ± 25/ 29 و در گروه تحت نظارت مستقیم 42/ 8 ± 22/ 28 بود که در آزمون t تفاوت معناداری نداشتند (p>0/001). بعد از آزمون ساختاریافته عینی نمره اضطراب امتحان درگروه تحت نظارت غیرمستقیم به 53/ 3 ± 34/ 24 کاهش معنادار یافت (t=-3/15، p<0/05) میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه تحت نظارت مستقیم بعد از آزمون 7 ± 16/ 24 بدست آمد که آزمون آماری این کاهش را در دو گروه معنادار نشان داد (t= 4/55، p<0/004). آزمون تی زوجی اختلاف میانگین نمرات اضطراب امتحان قبل و بعد از ارزشیابی را در هر دو گروه معنادار نشان داد (P=0/005).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که ارزشیابی موثر می تواند اضطراب امتحان را کاهش دهد. با توجه به میانگین بالاتر ارزشیابی با نظارت غیر مستقیم از طریق تصاویر شبکه ای دوربین های مداربسته پیشنهاد می گردد در ارزشیابی درسی علوم پزشکی به آن توجه بیشتری نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1420202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!