بررسی میزان آنزیم پاراکسوناز و ظرفیت تام آنتی اکسیدان در بزاق بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
با توجه به شیوع بیماری دیابت و عوامل متعددی که در پاتوژنز بیماری دخیل هستند، شناخت مکانیزم دفاعی آنتی اکسیدانی بزاق در برابر رادیکال های آزاد ممکن است بتواند راهکارهای مفیدی در تشخیص و ارزیابی بیماری دیابت ارائه دهد. لذا هدف از این مطالعه تعیین میزان آنزیم پاراکسوناز و ظرفیت تام آنتی اکسیدان در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
روش کار
در این مطالعه مورد- شاهدی 40 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 (20 مرد و 20 زن) با محدوده سنی 60-40 سال و 40 فرد سالم بعنوان گروه شاهد انتخاب شدند. 5 میلی لیتر بزاق غیر تحریکی با استفاده از روش spitting جمع آوری گردید. میزان اندازه گیری آنزیم پاراکسوناز (PON1) توسط کیت Human Paraoxonase Elisa واندازه گیری ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) توسط روش Ferric Reducing Ability of Plasma; FRAPانجام گردید. سپس کلیه داده ها با استفاده از آزمون های پارامتریک و غیر پارامتریک توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
میانگین PON-1 در گروه مورد برابر 099/2± 05/8 و در گروه شاهد برابر با 957/2 ±98/9 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (001/0(P=. میزان TAC در براق بیماران برابر با 229/191±38/377 و در گروه شاهد برابر با 105/189±25/402 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (56/0(P=. نتیجه نهایی: میزان فعالیت آنزیم پاراکسوناز و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام بزاق در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش می یابد. ضمنا میزان لیپوپروتین های کم چگال در سرم افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد سالم بالاتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1420666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!